Tatra 613

Zakletá T 613 má nové šance
Tatrovák 5/1984

Tatra 613
Tatra 613 model 1984

Výborné parametry * jízdní vlastnosti * bezpečnost

Není daleko období, kdy se o výrobě osobních vozidel značky Tatra hovořilo jako o passé záležitosti a zdálo se, že není obrany proti "nactiutrhačným řečem", které bohužel došly slyšení spíše, než důkazy o jejich děravosti. Jestliže malý zájem institucí o další osud T 613 dokázala přivést závod v Příboře do problémů a odborní pracovníci byli převáděni na jinou práci, nebo sami za sebou zabouchli dveře, situace na trhu se příliš nezměnila. Uživatelé našich osobních vozů nuceni okolnostmi, požadovali "aspoň" náhradní díly, včetně karosérií, našli se i noví zákazníci u nás i v zahraniční, jejichž zájem dával T 613 právo na život.

Na posledním, to je loňském Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kde byl vůz T 613 2 model 84 vystavován, udivovalo jeho celkové provedení i uvedené parametry, jak odborníky, tak i prosté návštěvníky. jak se tedy na záležitosti dalšího vývoje osobního vozu dívat? Jaké jsou jeho perspektivy? To jsou otázky možná v současné době nezodpověditelné, ale přesto. Zkusila jsem se zeptat vedoucího konstrukce osobních vozů ing. Františka Králíčka a výsledkem je tento rozhovor.

Jak vaše oddělení reagovalo na kampaň "být či nebýt" osmdesátého roku?

"Konstruktéři většinou nebývají v prvních liniích, ale podstatně na nich záleží strategie vývoje, nebo inovací. Bylo tedy zapotřebí dokázat, že spotřebu T 613 lze kladně vyřešit a tím umrtvit hlavní argument. To se v roce 1980 podařilo a o tom byly také informovány jak nadřízené orgány, tak veřejnost prostřednictvím tisku. Současně jsme však řešili i další inovace pro typ T 613, který přebíral hodně prvků z Tatry speciál. Hlavním zájmem bylo sjednocení některých uzlů, což znamená zjednodušení výroby.

Tatra 613
Tatra 613 model 1984

Se záměrem dát tento nový typ do sériové výroby v roce 1983 byla zpracována dokumentace a vyrobeny dva prototypy pro zkoušky v oborové zkušebně v Praze. Problematika náběhu nákladního vozidla T 815 však tyto záměry pozdržela vzhledem k vytíženosti závodů, především však TPV. Přikročilo se proto k takové inovaci, která by nenarušila technickou přípravu nákladního vozidla.

Neuskutečnila se tedy změna ve výbavě interiéru, hlavně přístrojové desky, změny uložení zadní nápravy, zavedení motoru E 2.

V roce 1982 navíc došlo k tomu, že s ohledem na výpomoc konstrukcím nákladních vozidel a motorů byl stav našeho oddělení snížen na 10 konstruktérů. V této situaci se připravovala i sériová dokumentace pro model 84. Vedením podniku pak bylo rozhodnuto, že výroba T 613 2 model 84 bude zahájena v letošním roce.

Které typy osobních vozidel se tedy v současné době vyrábějí?

"Vezmeme-li výrobu od roku 1980, budou se vyrábět až do 1.7.1984 vozidla T 613 2, od tohoto data pak T 613 2/I, která budou tvořit základ letošní výroby a souběžně s nimi to budou vozidla T 613 2 model 84. V příštím roce by to měl už být pouze model 84. Typy T 613 S jsou vyráběny na přání zákazníka.

V tomto roce by mělo být celkem vyrobeno kolem 200 osobních vozidel včetně 20 kusů modelu 84. Je tu tedy vzestupná tendence, ale až v roce 1986 by se mělo rozhodnout, jak bude výroba pokračovat. Naši konstruktéři zatím intenzívně pracují na tzv. ekonomické variantě".

Jaký je váš názor na výrobu osobních vozidel v Tatře?

"Z technického hlediska nemáme u nás za takový vůz, jakým je T 613, náhradu. Je to vozidlo vyloženě jednoúčelové, pro rychlou a bezpečnou přepravu. Pouze v případě dovozu nových vozidel Volha by mělo vážnou konkurenci.

Protože máme vypracován další plán vývoje, máme i šanci na jeho udržení ve výrobě. Přestože máme určité zpoždění, je to vozidlo s vysokými prvky aktivní bezpečnosti, se spolehlivými agregáty, má dostatečně robustní karosérii, spolehlivé brzdy, špičkové jízdní vlastnosti.

Za velkou ztrátu považuji to, že v období nejistoty odešli ze závodu Příbor kvalifikovaní pracovníci a tím vznikly problémy s udržením kvality výroby.

Čím se liší model 84 od předcházejících typů T 613?

"Přestože jsme nemohli uskutečnit všechny inovace, došlo k dalšímu snížení spotřeby paliva, snížení hladiny vnitřního i vnějšího hluku, zvýšení bezpečnosti, sjednocení některých vyráběných dílů s T 613 S. Na vozidle se to projevilo tím, že má se speciálem společné plastové nárazníky, přední směrové svítilny, a zadní sdružené svítilny. S ohledem na odlišení vozu je čelní plastová maska osazena dvojicí dálkových a tlumených světlometů o průměru 160 mm a jako jediný vůz v ČSSR dvojící kombinovaných dálkových a mlhových světlometů o průměru 130 milimetrů. Přední náprava má tužší uložení s ohledem na lepší vedení vozidla.

Také v interiéru byly použity některé prvky výbavy T 613 S. Je to panel se zapuštěnými clonami ve stropu, který je čalouněný látkou, čímž jsou řešeny požadavky předpisů na ostrost vnitřních výčnělků a na vnitřní hluk.

Hlavní úpravy se týkají agregátů, kde je montován místo doposud používaného stálého záběru v rozvodovce i = 3,9 těžší záběr i = 3,15, který vozidlu umožňuje dosažení vyšší cestovní a maximální rychlosti. Tyto parametry však nejsou důležité. Naší snahou bylo využít vysokého kroutícího momentu motoru a maximálně snížit jeho provozní otáčky. Například při zařazeném IV. převodovém stupni poklesnou při rychlosti 120 km za hod. otáčky motoru z 3300 na 2600 ot. za minutu.

Další změna se týká úpravy karburátoru - na I. stupni byl změněn vzdušník ze 180 na 200. Tyto změny si vynutily vzhledem k plnění přísných limitů emisí i dosti náročný zásah do předehřívacího systému nasávaného vzduchu. Předehřívání sání je řešeno přímo od sběračů výfuku.

Vzhledem k celkovému designu vozidla i racionalizačním krokům byly vypuštěny chromované lišty, dveřní vyklápěcí okénko, chromované kryty kol byly nahrazeny plastovými. Některé nové díly byly konstruovány i s ohledem na možnost využití netradičních technologií, které nevyžadují složitou technickou přípravu, např. plastové nárazníky, čelní maska, kryty kol. Jsou tu tedy veškeré předpoklady, aby zákazníci byli s tímto vozidlem spokojeni.

Dokumentace pro sériovou výrobu je připravena a tak v současné době záleží na tom, aby do pololetí letošního roku byly zajištěny veškeré výrobní pomůcky pro počáteční omezený počet tohoto typu a do konce roku aby byly vytvořeny pracovníky závodu Příbor podmínky pro zabezpečení celé produkce v roce 1985. Přístup vedení příborského závodu může značnou měrou ovlivnit, nakolik úspěšně se výroba rozběhne a jak budeme schopni uspokojit okruh našich zákazníků - kvalitním provedením především."

Připravila: -Ha-


Přidáno: 4.2.2012