Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.
wz
Tatra 613

Popis a test prototypu Tatra 613
Svt motor .49/1973


TEXT: Ing. Otakar Gregora
TESTOVALI: Ing. O. Gregora a Ing. P. Kol
FOTO: Otakar affek a autor

Kopivnick automobilka Tatra je v souasnosti nam nejvznamnjm vrobcem tkch nkladnch automobil, kter jsou tak jejm hlavnm vrobnm programem. Pesto vak nebude toto jmno, jako znaka osobnch automobil pokrokov konstrukce, patit jen minulosti. Ji ped nkolika lety pronikly na veejnost prvn zprvy o pipravovanm novm reprezentanm automobil, kter m nahradit dobe znmou "estsettrojku" - automobil, pozoruhodn v dob zahjen vroby ped sedmncti lty koncepc i vzhledem, le dnes ji v mnohm nevyhovujc souasnm poadavkm na bezpenost, pohodl i jzdn vlastnosti. A tak dky pedevm bezmeznmu naden, obtavosti i vytrvalosti kopivnickch konstruktr a dlnk, mohl bt na letonm Mezinrodnm strojrenskm veletrhu v Brn poprv oficiln pedstaven veejnosti nov eskoslovensk reprezentan automobil - Tatra 613. A nejde o vz z kategorie "spotebnho zbo", vzbudil takov zjem, e jsme se rozhodli pedstavit jej redaknm testem. Zskat kopivnickou novinku k tomuto elu vak bylo mnohem t잚 ne kterkoli jin, teba zahranin automobil, nebo zatm bylo vyrobeno jen nkolik voz, z nich kad je prototypem. Pesto jsme nalezli pochopen u vedoucch pracovnk n. p. Tatra Kopivnice, kte ve zkuebnm programu jednoho ze zkuebnch prototyp nali malou mezeru, abychom se mohli s vozem seznmit. Pouhch trnct hodin a asi 400 km samozejm nemohlo zdaleka stait ani na "bleskov" test. A tak jsme se vnovali pedevm seznmen s vozem, subjektivnmu hodnocen jeho jzdnch vlastnost a nkolika mlo menm pedevm dynamickch vlastnost. Nae poznatky spolu s popisem novho vozu shrnujeme v nsledujcch dcch. Zvren pehled namench hodnot erp pedevm z vsledk men stavu silnin a mstsk dopravy v rmci obligtnch zkouek.



V italskm stylu

Tatra 613 pat do kategorie nronch a nkladnch reprezentanch automobil, vyrbnch v du stovek kus ron, u nich nelze potat s tak rychlm zavdnm zmn i dokonce astou obmnou typu jako u bnch osobnch automobil O to t잚 loha pro stylisty, kte mu mus dt sice modern, avak souasn "nadasov" vzhled, kter by se lbil jet po ltech. Proto bylo prozrav rozhodnut, aby karosrie Tatry 613 vznikla ve spoluprci s italskou firmou Vignale, kter ji nejednou v minulosti prokzala sv zkuenosti i umn.

tydveov samonosn karosrie Tatry 613 vynik elegantnmi, le stzlivmi liniemi vyvench ploch a tvar. A jde o reprezentan cestovn vz, psob na prvn pohled dynamicky dky klnovit se svaujc pdi, velkmu sklonu elnho skla, tyem hlavnm svtlometm a znanmu zen v partii stechy. Zajmav je i een zd, kter, a stupovit, psob dojmem splvajc - zadn sloupky karosrie toti nesleduj sklon zadnho skla, ale smrem dol a vzad vybhaj v jaksi smrov plochy. Pes pomrn velk vnj rozmry psob vz dky velk zasklen ploe dojmem lehkosti. Chromovan obvodov lita ve vi pasu vz opticky sniuje a je souasn jednou ze stdm pouitch ozdob exteriru.

Pi pohledu z boku vynik dosti velk pedn pevis, jm vz zskv pomrn dlouhou deforman znu k pohlcen mench elnch nraz. Objem zavazadlovho prostoru, uspodanho v pdi pod vzad se odklpjcm vyvenm vkem, nen v porovnn k velikosti vozu nijak mimodn, jeho zvten je vak otzkou dalho vvoje.

Hned po vstupu do vozu s pekvapenm zjistme, e a jde o reprezentan automobil, poskytuj pedn sedadla vce pohodl ne zadn a tak pstup k nim je snaz. Pstup k zadnm sedadlm ponkud zhoruje znan vlcovit klenut bonch oken i dosti hlubok sedk. Zen horn sti karosrie rovn ponkud omezuje pohodl, zejmna sed-li na zadnm sedadle ti osoby. Naopak tvar i rozmry pednch sedadel jsou pkladn, stejn jako desn potahov ltky. Tak rozsah seizovn jejich polohy (podln 8 poloh v rozpt 160 mm, plynule mniteln sklon opradla) je zcela vyhovujc, jen rice, jejich otenm se mn sklon opradel, jsou pi zavench dvech obtn dosaiteln.

een interiru i bohatstv jeho vbavy je pln v souladu s poslnm vozu. Dvouramenn volant pekvapiv velk tlouky vnce dobe "padne" do ruky, jen by ml bt jet obit k. Jednotliv hlavn ovldac prvky jsou zdnliv dobe rozmstny v dosahu idie - avak ji prvn kilometry jzdy ukzaly, e vzhledem k dlouhmu zdvihu pedlu plynu je teba sedadlo posunout ble k volantu, ne vyhovuje idim zvyklm dret jej lehce pokrenmi paemi; rovn adic pka je pi zaazen trojce obtn dosaiteln. Nejastji obsluhovan ovldac prvky psluenstv jsou soustedny do dvou pek pod volantem - levou se ovldaj blikae, houkaka i svteln signalizace a pepnaj se svtla, pravou se zapnaj dvourychlostn strae a elektrick ostikova elnho skla; ten se vak asto nemysln zapne tak zpstm prav ruky pi spoutn motoru. Tak spnac skka a spnae umstn pod panelem pstroj jsou v pomrn snadnm dosahu i upoutanho idie. To vak ji neplat o dalch spnach, umstnch na stedn konzole pod stedn st pstrojov desky, v n jsou soustedny ovldac prvky regulace klimatizan soustavy.

Vechny kontroln a mc pstroje jsou uspodny v nstavb pstrojov desky v zornm poli idie. Krom rychlomru s potaem kilometr (nikoli vak dennm!) a otkomru jsou zde jet ti men kruhov pstroje - vlevo teplomr motoru vpravo ukazatel stavu paliva, v prostednm, ponkud nemodernm, je soustedno est kontrolnch svtilen. Pesahujc okraje pstrojov desky sice brn ruivm reflexm osvtlench pstroj v elnm skle, bohuel vak v krycch sklech pstroj se zrcadl obliej idie. Pimen posln vozu je eena ventilan a topn soustava. Vzduch lze usmrovat do nkolika mst prostoru pro cestujc (k elnmu sklu, ke sklm pednch dve a otvory v prazch k nohm cestujcch vpedu i vzadu), bezprvanovou vmnu zajiuj odsvac trbiny pod zadnmi sloupky karosrie. O vkonu topn soustavy jsme nemli monost se pesvdit, vkon dvou nezvislch benzinovch agregt se vak zd bt dostaten.

Ke standardn vstroji pat dv rozmrn slunen clony (jejich drky vak nepovaujeme za pli bezpen), popelnky, zapalova cigaret, vnitn osvtlen, loketn opry na dvech, rozmrn sklopn opra uprosted zadnho opradla, dvoupolohov vnitn zptn zrctko a vyjmateln textiln koberce s izolan podlokou. Zkouen vz byl rovn vybaven tbodovmi bezpenostnmi psy, jejich horn kotevn chyt je vak pli nzko, take horn vtev psu obepn pravou pai idie, omezuje jeho pohyb a pravdpodobn zpsob i neoekvan pdavn namhn v ppad elnho nrazu. Pro sriovou vrobu vak vrobce pipravuje dal kotevn msto o 100 mm ve.


Pod kapotou

Tatra 613 je ovem novm vozem o zkladu, nikoli jen svm "kabtem". Snad nejpozoruhodnj novinkou je pohnc stroj, z nho motor povaujeme za jednu z nejzdailejch st celho vozidla. Vrna tradici, i nov Tatra m vzduchem chlazen motor umstn vzadu. Po vyeen nectnost voz tto koncepce (petivost, citlivost na bon vtr, nerovnomrn rozloen hmotnost na ob npravy), byl vak motor posunut vped a umstn nad zadn npravu. Toto een spolu s poadavkem co nejmn zvyovat tit pohncho stroj si vynutilo i neobvykl uspodn pevodnho stroj - stl pevod s diferencilem jsou toti umstny v oddlenm prostoru klikov skn.

Podle daj vrobce m nov vidlicov osmivlec vkon 165 k. Silnin men prokzala, e to nen jen vkon "paprov", nebo pes znanou hmotnost vozu jsou jeho dynamick vlastnosti pzniv. Vce ne vkon motoru je vak teba ocenit jeho prunost - toiv moment dosahuje maxima mezi 2500 a 3000 ot/min a ani vn tohoto rozsahu pli nekles.

Posunut pohncho stroj vped pineslo i lep rozloen hmotnost na ob npravy, by i nadle je zaten zadn npravy vt ne pedn. I tak se vak jzdn vlastnosti Tatry 613 ve srovnn s "estsettrojkou" vrazn zlepily. Tato jinak prospn zmna polohy pohncho stroj byla vykoupena zhorenm pstupem k zapalovacm svkm pednch vlc, ke karburtorm a pi seizovn rozvodu.

tystupov pevodovka s plnou synchronizac je dobe odstupovna, jedin, co lze vytknout, je dosti velk ovldac sla na adc pce, a jej zdvih, tedy i pevod adicho stroj, je dosti velk. Rovn azen zptnho chodu, vyadujc nadzvednut adc pky dosti velkou silou, je u osobnho automobilu nezvykl a obtn.

Zkladn daje o podvozkovch stech Tatry 613 jsou shrnuty v zvru tohoto testu. Lep dynamick vlastnosti novho typu a zven poadavky na jzdn vlastnosti a bezpenost si vydaly nejen pepracovn zaven kol a zladn provn, ale zejmna zaveden prvk aktivn i pasivn bezpenosti, jakmi jsou nap. kotouov brzdy s vnitnm chlazenm, s podtlakovm posilovaem a zdvojenm okruhem pednch brzd, mimodn krtk bezpenostn hdel volantu s hebenovou pevodkou umstnou co nejdle za pedn npravou, i palivov ndre v chrnn zn pod zadnmi sedadly. K bezpenostnm prvkm ostatn pat i radiln pneumatiky s ocelovm kordem a asymetrickm desnem.


Na silnici

Tch nkolik set kilometr, kter jsme s Tatrou 613 ujeli, stailo prv tak na letm seznmen s n. Navc vz, kter jsme mli k dispozici, ml za sebou ji martyrium pedchozch dlouhch a nronch zkouek, nebyl ji ve zcela perfektnm technickm stavu, a tak nebylo vdy snadn urit bezpen hranici mezi jeho inherentnmi vlastnostmi a vlivem opoteben i momentln kondice. Nicmn svezen s nm bylo poun a zajmav.

K prvnmu pznivmu dojmu po usednut za volant pispvaj nesporn velmi dobr pedn sedadla i vhodn tvar volantu, jako i velmi dobr vhled z vozu vemi smry - jen pi couvn je teba nacviit si odhad dlky zdi, kterou nen z msta idie vidt. Manvrovn na mst vyaduje ovem vynaloen dosti velk sly na volant - jist i v dsledku pouitch irokch pneumatik. Zvtovat pevod zen (4,5 otek volantem mezi krajnmi rejdy) by vak u tak rychlho vozu nebylo radno, a tak jedinm eenm se zd bt posilova zen, s nm ostatn vrobce pot, podobn jako s posilovaem ovldn spojky.

Po sputn motoru a pi jzd ocenme, jak se konstruktrm podailo izolovat prostor pro cestujc od zdroj hluku. I sm o sob dosti hlun motor se zd bt oddlenm vnjm zdrojem, stejn jako nap. houkaky i pneumatiky pi jzd na dlab. Naopak pekvapiv intenzvn je aerodynamick hluk, ji pi rychlosti 100 km/h ruiv pi rychlostech nad 120 km/h ztujc dorozumvn uvnit vozu, o monostech neruenho poslechu rozhlasu na zadnch sedadlech nemluv. Zd se, e na hluku m podl pedevm partie pednch sloupk karosrie a odtokovch lbk, pouit tsnn a i samotn zhotoven karosrie prototypovm zpsobem.

Pi jzd s Tatrou 613 je teba pivyknout zejmna tomu, e je bu vt, nebo rychlej (pop. oboj) ne vtina u ns dostupnch voz. Velk a souasn rychl vz klade rozhodn vt nroky na sprvn odhad potebnho prostoru a sprvn "zamen" s nm. Nicmn se nm zd, e vlastnosti provn tohoto vozu byly zameny pedevm na dosaen co nejvtho pohodl - to ostatn potvrdila pjemn plavn jzda na nerovnch vozovkch a na prask dlab. Kad mince vak m dv strany, a tak pi rychl, takka sportovn jzd na vozovkch s dobrm povrchem se tyto vlastnosti projevovaly jako jist nedostatek, vyadujc k bezpenmu zvldnut vozidla vt idisk zkuenosti. Nejistotu v ovldn vozidla za tchto podmnek zpsobuje pedevm kolbn kolem podln osy.

Ve srovnn s Tatrou 603 se vak jzdn vlastnosti Tatry 613 vrazn zlepily. Podl na tom m samozejm vhodnj rozloen zaten na ob npravy, navc mn se mnc se zmnou zaten vozidla, jako i jist zmenen momentu setrvanosti kolem svisl osy, oboj jako dsledek posunut motoru nad zadn npravu; zejm je i vliv novch pneumatik. Pjemnm pekvapenm je zejmna neutrln chovn vozidla v zatkch, dokonce s tendenc k mrn nedotivosti.

Rovn dynamick vlastnosti Tatry 613 jsou v porovnn s pedchozm typem vrazn lep - nap. k dosaen rychlosti 100 km/h z klidu potebuje o tm 7 s mn, 120 km/h dokonce o 10,6 s mn. Nejvt rychlost, by nmi namen byla o 10 km/h men ne udv vrobce, je pro nae podmnky i s vhledem na budouc dlnin provoz vce ne dostaten, uvme-li, e le nad hranic bezpench schopnost bnch idi. Vkon motoru, kter umouje jej dosaen, lze spe hodnotit jako vznamn prvek aktivn bezpenosti, jen najde uplatnn zejmna pi pedjdn. Ploch prbh toivho momentu poskytuje motoru pjemnou prunost pi nich a stednch otkch, pi nich se jezd mnohem astji, zejmna ve mst. Z nich pak pidnm plynu zrychluje zcela plynule, nebo karburtory dvaj motoru hladk pechody, zcela bez "dr". Pi otkch odpovdajcch nejvtmu toivmu momentu (resp. nejvtmu vkonu) dosahuje vz na I. rychlostn stupe rychlosti 22,7 (47,3) km/h, na II. stupe 40,8 (85,0) km/h a na III. stupe 66,2 (137,7) km/h, co je pro svin pedjdn i rychlch vozidel velmi pzniv. Dynamickm vlastnostem vozu je pimen i inek brzd, psobcch zcela rovnomrn, dky podtlakovmu posilovai bez vynaloen velk sly na pedl, a umoujcch citliv brdn. inek pednch brzd e snad a pli velk, nemli jsme vak monost ovit si to brdnm za snen adheze.

Men spoteby paliva nepineslo dn pekvapen. Je sice pravda, e ve srovnn s Tatrou 603 m Tatra 613 vt "chu", vzhledem k objemu a vkonu motoru a hmotnosti vozu vak povaujeme namen hodnoty za pimen. Pro praktick provoz tak rychlho vozu vak dvojnsob plat zkuenost, e nepatrn zven prmrn rychlosti v oblasti okolo 100 km/h je teba zaplatit citelnm zvenm spoteby paliva.


Zvrem

Nae setkn s kopivnickou novinkou bylo pli krtk, ne abychom se mohli poutt do hlubok kritiky. Chybj nm rovn srovnvac mtka zskan zkuenost s vozy te kategorie. I kdybychom je vak mli, nebylo by takov srovnn zcela objektivn, nebo bychom museli srovnvat prototyp vozu, teprve pipravovanho do malosriov vroby, se sriov vyrbnmi vozy, asto konstrukn i koncepn navazujcmi na pedchoz typy, u nich se ji dvno podailo odstranit jejich dtsk i jin nemoci. S tm vdomm jsme vak "estsettinctku" hodnotili, a tak meme alespo strun shrnout nabyt dojmy a zkuenosti.

Tatra 613 je nesporn vrcholem v historick ad osobnch automobil z Kopivnice. To, e prv zan jej sriov vroba, v n zstane bez zsadnch zmn jist adu let, neznamen, e se jej vvoj zastav. M stle jet adu slabch mst a nectnost, kter je teba (i mono) dalm vvojem odstranit. na nkter z nich jsme v pedchozch dcch upozornili, nepochybujce, e o nich dobe v i vrobce, jin nm mohly uniknout pi tak krtkm seznmen. Ji dnes vak pednosti novho vozu nad nimi pevauj. Tatra 613 m vechny pedpoklady stt se skutenm reprezentanm vozem - nejen ve smyslu svho uren, ale i jako pikov reprezentant kopivnick automobilky a celho eskoslovenskho automobilovho prmyslu. Ji dnes je vzornou vizitkou svch tvrc, jejich zaujet pro vvoj novho typu a umn pi nm prokzan si zaslou, aby se ve zdokonalovn tohoto prestinho vozu co nejintenzivnji pokraovalo. Aby Tatra 613 byla jednou jmenovna mezi nezapomenutelnmi meznky historie kopivnick automobilky.





Namen hodnoty

Vzhledem k mimodn krtkosti doby, po kterou jsme mli vz k dispozici k redaknm zkoukm, nemohli jsme uskutenit men na silnici v obvyklm rozsahu. Vtinu z dle uvedench vsledk men jsme proto pevzali ze zkouek, kterm byl tent vz podroben v stavu silnin a mstsk dopravy. Jen dynamick vlastnosti vozu jsme ovovali vlastnm menm, jeho vsledky se vak v podstat neliily od vsledk men SMD. Poet kilometr, ujetch zkouenm vozem ped zapoetm zkouek, se nepodailo zjistit. Pi zkoukch byl vz zaten z 50 %, pouval se benzn Super.


Spoteba paliva

Vsledky men spoteby paliva pi jzd na letmm kilometru ustlenou rychlost jsou v tabulce 1.

Provozn spoteba paliva byla zjiovna na zkuebnm okruhu Praha-Slapy-Chuchle-Dob-Sedlany-Beneov-Jesenice-Zbraslav-Praha, dlouhm 200 km, absolvovanm dvakrt. Pi prvn jzd byl pedl plynu selapovn do 3/4 zdvihu a motor toen do 3/4 nejvych otek, pi druh jzd bylo, podle monosti, pln vyuvno celho rozsahu otek i vkonu motoru, v obou ppadech pi dodrovn pravidel silninho provozu. Vsledky men jsou v tabulce 2.

Spoteba v mstskm provozu se mila pi jzd na praskm "modrm" okruhu, dlouhm 16 km. Okruh se jel dvakrt (podruh v opanm smru). Mil se celkov i ist as jzdy a celkov poet azen rychlostnch stup. V tabulce 3 jsou prmrn hodnoty z men obou jzd.


Zrychlen

Zrychlen se zjiovalo nepmo menm asu potebnho k dosaen urit vzdlenosti, resp. rychlosti, vdy s pevnm startem a letmm clem, s postupnm azenm rychlostnch stup a vytenm motoru do 5600 ot/min. Vsledky men jsou v tabulce 4. V prvn sti (vzdlenosti) jsou vsledky redaknho men, v druh (rychlosti) jsou vsledky men SMD. Pi jzd bez azen doshl vz rychlosti 80 km/h z ustlen rychlosti 50 km/h na III. rychlostn stupe za 6,0 s, na IV. stupe za 8,6 s.


Brzdy

Pi zkoukch innosti brzd se mily pouze brzdn drhy pi brzdn z rychlosti 80 km/h do plnho zastaven vozidla, a to provozn i parkovac brzdou a rovn po opakovanm brzdn provozn brzdou. Vsledky men jsou v tabulce 5.


Nejvt rychlost

Prmrnmu asu ze dvou jzd na seku 500 m s letmm startem a clem (v obou smrech s rozjezdem 1500 m) odpovd prmrn rychlost 177,2 km/h. Pi jedinm opakovanm redaknm men jednm smrem na seku 400 m s rozjezdem 2000 m jsme zmili nejvt rychlost 180,0 km/h.


Rychlomr

Ruika rychlomru ukazovala v celm rozsahu klidn. Odchylky od skuten rychlosti jsou v tabulce 6.


Prmry zaten

Vnj stopov a obrysov prmry zaten jsou v tabulce 7.


Hmotnosti

V tabulce 8 jsou skuten zjitn hmotnosti vozidla s plnou ndr paliva (v kg) a jejich rozdlen na npravy.


Rozmry

Hlavn rozmry vozidla, z nich vnj jsou podle daj vrobce, zatmco vnitn byly zmeny pi redaknm testovn, jsou v rozmrovm nrtku.


Pstupnost jednotlivch orgn

(1 - velmi dobr, 2 - dobr, 3 - obtn)

1    - isti vzduchu
2-3 - Karburtory
2-3 - Svky
1    - Rozdlova
2    - Akumultory
1    - Alterntor
1    - Klnov emeny
1    - Pojistky
2    - Nhradn kolo
1    - Nad
1    - Kontrola oleje v motoru
1    - Kontrola brzdov kapaliny
2    - Vmna rovek ve svtlometech
2    - Vmna rovek v koncovch svtilnch

Zkladn technick daje

Motor: tydob, vzduchem chlazen vidlicov osmivlec V/90, 2xOHC. Vrtn a zdvih 85 x 77 mm, zdvihov objem 3495 cm3, stupe komprese 9,2. Nejvy vkon 165 k (121,4 kW)/5200 ot/min (DIN), nejvt toiv moment 27 kpm (265 Nm)/2500 a 3000 ot/min (DIN), nejvt otky 5600/min. Ptkrt uloen klikov hdel. Samostatn litinov ebrovan vlce, samostatn hlinkov hlavy vlc. Pohon vakovch hdel ozubenmi emeny. Dva dvoustupov spdov karburtory Jikov 32/34 DDSR se suchm istiem vzduchu. Nucen chlazen s jednm ventiltorem. Tlakov mazn s plnoprtokovm istiem oleje a s chladiem. Elektronick bezkontaktov zapalovn PAL Magneton. Alterntor 14V - 55A. Dva akumultory 6V - 75 Ah sriov zapojen.

Pevodov stroj: Jednokotouov such spojka hydraulicky ovldan, prmr 250 mm. tystupov pevodovka s plnou jitnou synchronizac. Pevodov stupn 3,394 - 1,889 - 1,165 - 0,862 - Z 3,2435. Stl pevod zadn hnac npravy hypoidnm kuelovm soukolm - 3,909.

Podvozek: Bezrmov konstrukce. Vechna kola nezvisle zavena, pedn na spodnch pnch ramenech a vzprch Mc Pherson, zadn na rozvidlench ramenech se ikmmi osami kvn. Provn vpedu i vzadu vinutmi pruinami s pdavnmi pryovmi pruinami a s dvouinnmi teleskopickmi tlumii, vpedu pn zkrutn stabiliztor. Provozn brzdy kapalinov dvouokruhov s podtlakovm posilovaem, na vech kolech kotouov s vnitnm chlazenm. Run parkovac brzda psob mechanickm pevodem na zadn kotoue. Hebenov zen s bezpenostnm hdelem volantu. Diskov kola s rfky 6J-14, pneumatiky Barum 215/70 HR 14 s desnem OR 6 AS. Dv palivov ndre celkovho objemu 72 l.

Karosrie: Samonosn ocelov, tydveov ptimstn. Zavazadlov prostor objemu 0,43 m3 vpedu. Dv nezvisl benzinov topen vkonu 2 x 4000 kcal/h.