Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.
wz
Tatra 613

Tatra 613 Specil
Automobil .6/1980

V noru letonho roku opustily mont zvodu n. p. Tatra v Pboe prvn vozy Tatra 613 S - reprezentan automobily pro nejvy pedstavitele naeho sttu. Vvoj tto modifikace od mylenky do stadia vroby se pracovnkm n. p. Tatra podailo zvldnout za obdob jen o mlo del ne jeden rok.


Dve, ne n reprezentan specil pedstavme podrobnji, uveme nkolik prvnch dojm. Rozvor zvten o 150 mm se na karosrii projevil v partii zadnch dve. Vozidlu to pidalo na reprezentativnosti, na vnitnm pohodl kabiny v prostoru zadnch sedadel i na jzdnch vlastnostech. Maska pd si zachovala tradin jednoduchost tvar, avak pesto rozmrn obdlnkov sdruen svtlomety i velkoplon smrov svtla zasahujc a do bok, stejn jako zadn obdlnkov rhovan velkoplon sdruen svtla odliujc specil od dosavadnch vozidel T 613 jet vraznji ne vt dlka jeho karosrie.

Tyto prvky psluenstv spolu s ernmi konci nraznk z plast, sahajcmi vpedu i vzadu do bok a k vezm blatnk, propjuj specilu masvnj a reprezentativnj vzhled. Npadnm a elegantnm stylistickm prvkem jsou t rozmrn vnj zptn zrcadla, ovldan zevnit a zpedu chrnn chromovanmi kryty.

Krom tchto vnjch rozdl a krom interiru pizpsobenho uren automobilu jsou jeho hlavnmi odlinostmi posilova zen, klimatizace a zdvojen nkterch funkc agregt.

Podrobnj prohldka specilu prozrad mnostv zajmavch detail. Nap. zmek levch pednch dve je propojen s podtlakovm centrlnm zajiovnm vech dve. Zsobnk podtlakovho systmu umouje pi stojcm motoru trojnsobn opakovan centrln uzamknut vozu. Determln skla se spoutj elektricky. Vechna sedadla jsou vybavena samonavjecmi bezpenostnmi psy. Za zadnmi sedadly, kter maj individuln osvtlen jsou umstny dv roletov vytahovac clony proti oslnn. Pstrojov deska s kontrolnmi pstroji tvo spolu s celm pednm panelem jeden celek, kter m zcela nov design. Nov je tak stedn konzola, v n je umstn pijma, ovldn topen a vtrn, ovldn klimatizace, adc pka, ovldn tempomatu i spoutn oken zadnch dve.

Pohled do motorovho prostoru prozrad dal zmny: u zadnho ela je mohutn chladi - kondenztor klimatizace, dle kompresor klimatizace a tlakov erpadlo strojnho zen. Motor je vybaven dal, nouzovou zapalovac soustavou, bn podvac erpadlo je t zdvojeno elektrickm podvacm erpadlem s jemnm istiem paliva.

zen s posilovaem je pm, hebenov se ikmmi zuby. Cel systm posilovae pohn ji uveden tlakov erpadlo, v jeho blzkosti je vyrovnvac ndrka oleje. Na pevodce zen je umstn ovldac ventil, kter zajiuje pvod kapaliny k pracovnmu vlci. Pracovn vlec je umstn samostatn a jeho pstnice je spojen s horn pkou svislho hdele zen.

Brzdy maj innj chlazen, kontroln rovky signalizuj nejen stav hladiny brzdov kapaliny, ale i opoteben brzdovho obloen. Brzdov systm se pln vhradn brzdovou kapalinou ATE SL.

Pedn obdlnkov svtlomety maj vestavn mlhovky a strae s ostikovai. Ve sdruench zadnch skupinovch svtilnch jsou zabudovny zptn svtlomety do mlhy.

V kabin je stereordio s pehrvaem, kter lze vyut i jako diktafon. Ve stednm panelu odmuj as digitln hodinky a je zde i tempomat umoujc samoinn jzdu zvolenou stlou rychlost. Ve schrnce mezi sedadly je zapalova, mikrofon i mikrotelefon.

Po odklopen pedn kapoty se objev tachograf, umoujc celotdenn kontrolu reimu jzdy.

Zvten rozvoj spolu s pneumatikami Michelin 205/70 HR 14 XVS na ocelovch discch rozmr 6J-14 citeln zlepuje jzdn vlastnosti specilu, kter se z mrn nedotivosti nyn chov tm neutrln. Vko schrnky nhradnho kola se ovld novm zpsobem ze zavazadlovho prostoru.

Dosavadn systm vytpn a vtrn je u specilu doplnn ji zmnnm klimatizanm zazenm, chladcm interir. Jeho kompresor, pohnn emenic na klikovm hdeli motoru, nasv a stlauje pry chladiva (Freon R 12) na 1,4 a 1,8 MPa, jejich teplota tm narst a na 120C, a tla je pes kondenztor klimatizace. Tam se pry ochlad zhruba na 50C a tm zkondenzuj. Zkapalnn chladivo pak proud pes dehydran filtr do expanznho ventilu, kde prudce poklesne tlak i teplota. V trubkch vparnku dochz k pestupu tepla z kabiny do chladiva, m se chladivo vypa a putuje pes kompresor zpt do kondenztoru.



Z hlavnch rozmr a parametr specilu uvdme celkovou dlku 5185 mm, rozvor nprav 3130 mm, stopov prmr zaten 11,5 +- 0,5 m, pohotovostn hmotnost 1840 kg a zkladn spotebu paliva pi rychlosti 110 km/h (podle SN 30 0510) bez topen 15,8 l/100 km.

Na dalm vvoji reprezentanho specilu se piln pokrauje a pot se s jeho prbnou tvarovou i funkn modernizac. Mon u v roce 1982 obohat automobilka kolekci specil otevenou - pehldkovou verz. Specil podle veho bude inspirovat tak inovace standardnch automobil T 613, kter pedevm pi pvodnm rozvoru vozidla peberou asem nkter prvky specilu.

Ing. Kamil Prochzka