Tatra 613

Tatra 613 Speciál
Automobil č.6/1980

V únoru letošního roku opustily montáž závodu n. p. Tatra v Příboře první vozy Tatra 613 S - reprezentační automobily pro nejvyšší představitele našeho státu. Vývoj této modifikace od myšlenky do stadia výroby se pracovníkům n. p. Tatra podařilo zvládnout za období jen o málo delší než jeden rok.


Dříve, než náš reprezentační speciál představíme podrobněji, uveďme několik prvních dojmů. Rozvor zvětšený o 150 mm se na karosérii projevil v partii zadních dveří. Vozidlu to přidalo na reprezentativnosti, na vnitřním pohodlí kabiny v prostoru zadních sedadel i na jízdních vlastnostech. Maska přídě si zachovala tradiční jednoduchost tvarů, avšak přesto rozměrné obdélníkové sdružené světlomety i velkoplošná směrová světla zasahující až do boků, stejně jako zadní obdélníková rýhovaná velkoplošná sdružená světla odlišující speciál od dosavadních vozidel T 613 ještě výrazněji než větší délka jeho karosérie.

Tyto prvky příslušenství spolu s černými konci nárazníků z plastů, sahajícími vpředu i vzadu do boků až k výřezům blatníků, propůjčují speciálu masívnější a reprezentativnější vzhled. Nápadným a elegantním stylistickým prvkem jsou též rozměrná vnější zpětná zrcadla, ovládaná zevnitř a zpředu chráněná chromovanými kryty.

Kromě těchto vnějších rozdílů a kromě interiéru přizpůsobeného určení automobilu jsou jeho hlavními odlišnostmi posilovač řízení, klimatizace a zdvojení některých funkcí agregátů.

Podrobnější prohlídka speciálu prozradí množství zajímavých detailů. Např. zámek levých předních dveří je propojen s podtlakovým centrálním zajišťováním všech dveří. Zásobník podtlakového systému umožňuje při stojícím motoru trojnásobné opakované centrální uzamknutí vozu. Determální skla se spouštějí elektricky. Všechna sedadla jsou vybavena samonavíjecími bezpečnostními pásy. Za zadními sedadly, která mají individuální osvětlení jsou umístěny dvě roletové vytahovací clony proti oslnění. Přístrojová deska s kontrolními přístroji tvoří spolu s celým předním panelem jeden celek, který má zcela nový design. Nová je také střední konzola, v níž je umístěn přijímač, ovládání topení a větrání, ovládání klimatizace, řadící páka, ovládání tempomatu i spouštění oken zadních dveří.

Pohled do motorového prostoru prozradí další změny: u zadního čela je mohutný chladič - kondenzátor klimatizace, dále kompresor klimatizace a tlakové čerpadlo strojního řízení. Motor je vybaven další, nouzovou zapalovací soustavou, běžné podávací čerpadlo je též zdvojeno elektrickým podávacím čerpadlem s jemným čističem paliva.

Řízení s posilovačem je přímé, hřebenové se šikmými zuby. Celý systém posilovače pohání již uvedené tlakové čerpadlo, v jehož blízkosti je vyrovnávací nádržka oleje. Na převodce řízení je umístěn ovládací ventil, který zajišťuje přívod kapaliny k pracovnímu válci. Pracovní válec je umístěn samostatně a jeho pístnice je spojená s horní pákou svislého hřídele řízení.

Brzdy mají účinnější chlazení, kontrolní žárovky signalizují nejen stav hladiny brzdové kapaliny, ale i opotřebení brzdového obložení. Brzdový systém se plní výhradně brzdovou kapalinou ATE SL.

Přední obdélníkové světlomety mají vestavěné mlhovky a stírače s ostřikovači. Ve sdružených zadních skupinových svítilnách jsou zabudovány zpětné světlomety do mlhy.

V kabině je stereorádio s přehrávačem, který lze využít i jako diktafon. Ve středním panelu odměřují čas digitální hodinky a je zde i tempomat umožňující samočinně jízdu zvolenou stálou rychlostí. Ve schránce mezi sedadly je zapalovač, mikrofon i mikrotelefon.

Po odklopení přední kapoty se objeví tachograf, umožňující celotýdenní kontrolu režimu jízdy.

Zvětšený rozvoj spolu s pneumatikami Michelin 205/70 HR 14 XVS na ocelových discích rozměrů 6J-14 citelně zlepšuje jízdní vlastnosti speciálu, který se z mírné nedotáčivosti nyní chová téměř neutrálně. Víko schránky náhradního kola se ovládá novým způsobem ze zavazadlového prostoru.

Dosavadní systém vytápění a větrání je u speciálu doplněn již zmíněným klimatizačním zařízením, chladícím interiér. Jeho kompresor, poháněný řemenicí na klikovém hřídeli motoru, nasává a stlačuje páry chladiva (Freon R 12) na 1,4 až 1,8 MPa, jejichž teplota tím narůstá až na 120°C, a tlačí je přes kondenzátor klimatizace. Tam se páry ochladí zhruba na 50°C a tím zkondenzují. Zkapalněné chladivo pak proudí přes dehydrační filtr do expanzního ventilu, kde prudce poklesne tlak i teplota. V trubkách výparníku dochází k přestupu tepla z kabiny do chladiva, čímž se chladivo vypaří a putuje přes kompresor zpět do kondenzátoru.



Z hlavních rozměrů a parametrů speciálu uvádíme celkovou délku 5185 mm, rozvor náprav 3130 mm, stopový průměr zatáčení 11,5 +- 0,5 m, pohotovostní hmotnost 1840 kg a základní spotřebu paliva při rychlosti 110 km/h (podle ČSN 30 0510) bez topení 15,8 l/100 km.

Na dalším vývoji reprezentačního speciálu se pilně pokračuje a počítá se s jeho průběžnou tvarovou i funkční modernizací. Možná už v roce 1982 obohatí automobilka kolekci speciálů otevřenou - přehlídkovou verzí. Speciál podle všeho bude inspirovat také inovace standardních automobilů T 613, které především při původním rozvoru vozidla přeberou časem některé prvky speciálu.

Ing. Kamil Procházka