Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.
wz
Tatra 613


Konstrukn popis vozu Tatra 613
Automobil .9/1973

Tatra 613 je rychl ptimstn reprezentan sedan se sportovnmi jzdnmi i dynamickmi vlastnostmi, jeho een odpovd prestinm zahraninm vozm tto tdy. M tydveovou samonosnou karosrii s tuhou bezpenostn konstrukc kabiny a s deformanmi znami vpedu i vzadu, kter maj progresivn odstupovanou tuhost. Motor je nad zadn npravou, kterou pohn pes tystupovou pevodovku. Toto ojedinl een pzniv rozdluje zaten obou nprav tak, e zadn - hnac - nese 59,3 % pohotovostn a 56 % celkov hmotnosti vozu. Pomr zaten obou nprav se tedy takka nemn, bez ohledu na zmnu zaten vozu a zadn nprava je vdy zatena tolik, aby penela toiv moment motoru bez zbytenho prokluzu kol. Tak brzdov systm nevyaduje omezova ani rozdlova brzdcho tlaku. Pitom moment setrvanosti kolem svisl osy vozu se proti koncepci s motorem za zadn npravou ponkud zmenil a sklon k petivosti, typick pro een s motorem vzadu, zcela zmizel, take vz se chov neutrln. Nemal podl na tom m i nov een celho podvozku.



Karosrie

Samonosn uzaven konstrukce tydveov karosrie s pevnou stechou je svaovna z ocelovch vlisk. Jej zklad tvo pedn a zadn podbhy kol s tuhou podlahovou ploinou.

Pedn blatnky jsou odnmateln. Mezi nimi je vko zavazadlovho prostoru. Vko se otevr vpedu a v oteven poloze je udruj vyvaovac pruiny. Odjiuje se z msta idie bowdenem, kter je pro ppad petren doplnn soubnm nouzovm silonovm lankem. Druh pojistn zpadka se uvoluje vpedu na spodn sti vka. Zavazadelnk m objem 430 litr. Na podlaze m textiln koberec a je osvtlen dvma svtilnami, kter se pi zapnutm osvtlen rozsvt otevenm vka.

Na obou stranch vpedu ped podbhy jsou vka, zakrvajc prostor akumultor. V eln stn jsou zevnit dva odnmateln kryty dvojitch svtlomet. Mezi podbhy je pod podlahou jedno z obou tles topen a posilova brzdn.

Nhradn kolo je pod zavazadlovm prostorem v samostatnm prostoru pstupnm pod pednm nraznkem po uvolnn vka, zajitnho ze zavazadlovho prostoru dvma rouby, navzjem propojenmi lnkovm etzem.

Karosrie vozu m tyi irok dvee, kter se otvraj vpedu i vzadu o 65. Maj kryt zvsy a lehce ovldateln bezpenostn zmky. Vechny vnj kliky jsou zaputn a vnitn jsou chrnn madly na loketnch oprkch. Vnitn pojistky dve se ovldaj snadno pstupnmi kolky, vzadu jsou dtsk pojistky. Vnj zmky jsou na obou pednch dvech. V profilech vech dve jsou pod zmkem umstna vstran erven svtla, kter se rozsvt otevenm dve.

Vpedu jsou dv dlen, nzk a tuh anatomick sedadla, posuvn podln na drze 160 mm. Jejich upevnn v karosrii odpovd bezpenostnm pedpism EHK (Evropsk hospodsk komise) a samozejm jsou vybavena i tbodovmi bezpenostnmi psy. Opradla maj plynule seiditeln sklon a do lehtkov polohy, ovldan otenm ric na vnjch stranch sedadel. Jsou upraven pro vestavn oprek hlavy.

alounn sedadel tvo tvarov vloky z polyuretanov pny se zalitmi vinutmi pruinami, zaven na pryovch pscch a potaen manestrovm textilem, pop. perforovanou plastickou k. Ostatn povrch interiru je alounn plastickou k.

Zadn sedadlo je tmstn se sklopnou stedn loketn oprou. Kotevn otvory umouj mont dvou tbodovch a uprosted jednoho dvoubodovho binho bezpenostnho psu. Psy pro zadn sedadla se dodvaj na pn.

Uprosted elnho okna je v bezpenostnm zvsu umstno antireflexn zptn zrctko prismatickho typu s dvma funknmi polohami - pro noc a den. Vnj zptn zrctko je na levm blatnku, pop. na dvech. Bezpenost clony proti slunci jsou oton tak do stran.

Vpedu je tvrstv lepen bezpenost sklo sfrickho tvaru, vzadu je rovinn sklo, rovn lepen, elektricky vyhvan. bon skla jsou kalen, plaven, vlcovho tvaru. Skla ve vech dvech jsou spoutc, na pn s elektrickm ovldnm (vechny ovldaj pepnae jsou umstny v dosahu idie na stedn konzoli a pro zadn okna jet pmo na dvech). Vpedu jsou vklopn vtrac oknka ovldan pmoarm pohybem pky a zajistiteln v kad poloze.

Vtrn a vyhvn prostoru pro cestujc byla vnovna velk pe. Tatra 613 je vybavena dvma shodnmi, ale zcela nezvislmi topnmi zdroji s plynule regulovatelnm vkonem (max. 2x 4000 kcal/h), spalujcmi benzn. Prvn je pod vkem v podlaze zavazadlovho prostoru, nap za nhradnm kolem. Druh je umstn podln ped pednmi sedadly a zakryt panelem stedn konzoly. Oba zdroje dmychaj tepl vzduch do spolenho rozvdcho potrub, napojenho tak na nporov pvod vtracho vzduchu. Ten vstupuje do vozu mkami pes vko zavazadlovho prostoru z aerodynamickho petlaku pod elnm sklem a stejn jako tepl vzduch se me rozvdt tymi plochmi tryskami na eln sklo, prem plochch trysek na ob bon okna pednch dve a na podlahu ped pedn a zadn sedadla. Nporov inek erstvho vzduchu lze i pi vypnutm topen poslit zapnutm jednoho nebo obou ventiltor topnch pstroj, kter maj vkon 2 x 130 m3/h. Ovldn rozvodu topen i vtrn je uprosted pstrojov desky. Navc jsou po obou stranch pstrojov desky otvory pro samostatn pvod nporovho erstvho vzduchu, jeho mnostv i smr lze regulovat vstupn mkou.

Pi bezprvanovm vtrn odchz vzduch z kabiny dvma otvory v zadnch sloupcch karosrie, krytmi ozdobou mkou. Tyto otvory jsou v oblasti podtlaku a svm odsvnm za jzdy inn zlepuj vtrn prostoru pro cestujc.

Pstrojov deska je eena s ohledem na poadavky aktivn i pasivn bezpenosti. Veker ovldaj prvky jsou ve snadnm dosahu idie upoutanho psy a nejdleitj pepnae jsou soustedny ve dvou pkch pod volantem: vlevo pepna blika, dlkovch a tlumench svtel a svteln i akustick houkaka, vpravo dvoustupov ovldn stra a elektrickho ostikovae skel.

Panel pstrojov desky je prbn, chrnn tlustou vrstvou integrln polyuretanov pny. V zornm poli idie jsou v samostatn pnov nstavb soustedny hluboce zaputn a pehledn rozmstn kruhov pstroje a kontroln svtla. Zleva teplomr oleje (40-120 C), rychlomr, pstroj sdruujc kontrolky, otkomr a mi stavu paliva. Po sejmut tto nstavby jsou pstupn rovky kontrolek a elektroinstalace. Ve stedn sti panelu je rozhlasov pijma s reproduktorem a pod nm ovldn rozvodu topen a vtrn. Vpravo ped spolujezdcem je uzaven odkldac prostor.

Na stedn konzole je nad tlesem topen odkldac prostor, za nm zapalova a popelnk, pepnae elektrickho spoutn oken a dal elektrick zazen, adic pka, syti a run brzda.

Prostor pro cestujc je peliv tepeln i hlukov izolovn. Na podlaze je izolan flie a textiln koberec. Pepka oddlujc prostor motoru, kryt motoru i vko zavazadlovho prostoru jsou zevnit nastkan antivibran hmotou a tak na strop je pod alounnm tlumc vrstva tepeln izolace. Spodek karosrie, blatnky a podbhy jsou chrnny vrstvou ochrannho nstiku proti korozi, kter m rovn tlumic inek.

Ndre paliva jsou dv, uloen v dobe chrnnm prostoru pod zadnmi sedadly a propojen potrubm. Maj celkov objem 72 litr a spolen hrdlo v pravm zadnm blatnku, chrnn vkem ovldanm jen z msta idie. Jejich vybaven dopluj elektrick palivomr a mechanick erpadlo.

Za zadnm oknem je zvs vka motoru, kter zajiuj v oteven poloze vinut pruiny. ebrovanm otvorem v cel ce vka vstupuje k motoru vzduch pro chlazen i sn. Vko motoru m vlastn zmek na spolen kl s dvemi.

Zadn elo karosrie v ce vka motoru je odnmateln pro snaz vyjmn motoru. Prostor motoru je dole zcela uzaven odnmatelnou podlahou, kter se vzadu zved nad pn tlumi vfuku a tak stn motor od tepla tlumie vfuku.


stroj pohonu

Tatru 613 pohn vzduchem chlazen krtkozdvihov vidlicov osmivlec s adami vlc v hlu 90. M rozvod 2x2 OHC ovldan ozubenmi emeny, dva dvoustupov spdov karburtory Jikov 32/34 DDSR a elektronick bezkontaktn zapalovn s rozdlovaem Pal-Magneton.

Zvltnost motoru je umstn diferencilu pmo v bloku klikov skn a pravho hnacho hdele pod stednm loiskem klikovho hdele. Pi minimln ztrt stavebn vky tak me bt motor umstn pmo nad pohnnou npravou.

Klikov sk motoru je celistv, tunelovho tvaru, s dlenmi hlavnmi loisky. Nedlnou soust klikov skn je samostatn sk rozvodovky zadn npravy.

Klikov hdel je uloen v pti kluznch loiskch, z nich stedn je axiln nosn. Klikov sk m vzadu vko se statorem ventiltoru, nalvacm hrdlem oleje a napnacmi kladkami ozubench emen pro pohon vakovch hdel. Spodn st motoru je uzavena vkem, kter tvo dno skn motoru i diferencilu. Na boku klikov skn je umstn termistorov snma teploty oleje.

Ojnice jsou uloeny na klikovch epech vdy dv vedle sebe. Psty z lehk slitiny maj ti pstn krouky: tsnc, tsnc s minutovch kosem a strac s expanderem.

Vlce jsou samostatn, litinov, na povrchu ebrovan. Hlinkov hlavy jednotlivch vlc se dvma ventily jsou upevnny spolen s vlci tymi prbnmi kotevnmi rouby. Ventily maj dv souos pruiny. Vahadla ventil jsou vkyvn uloena na kulovch plochch seizovacch roub.

Vakov hdele jsou dva pro kadou adu vlc, uloen ve spolen vakov komoe.

Setrvank je upevnn na pednm konci klikovho hdele a je kryt prubou pednho vka klikov skn. Na obvodu m ozuben vnec pro spout, kter je vpravo vedle setrvanku.

Mazn motoru je tlakov. Jednostupov erpadlo pohnn jednoduchm etzem od klikovho hdele saje olej pmo ze dna klikov skn. Redukn ventil ve skni erpadla udruje mazac tlak na stanoven vi. Do mazac soustavy je zaazen plnoprtokov isti s vmnnou paprovou vlokou, tlakov spna pro optickou signalizaci dostatenho mazacho tlaku a chladi. Prtok oleje chladiem se d automaticky regulanm ventilem a termostatem v zvislosti na teplot oleje.

Motor m nucen chlazen vzduchem. Jedin ventiltor vestavn do zadnho vka klikov skn se pohn klnovmi emeny od klikovho hdele. Klnov emeny jsou vedeny pes dvoudrkovou emenici vkyvn uloenho alterntoru, take kontrolka dobjen signalizuje tak poruchu klnovch emen. Chladc vzduch usmruj plechov rozvdc kryty.

Sac potrub je pro kadou adu vlc samostatn. Na jeho horn prub je upevnn karburtor a isti vzduchu s paprovou vlokou.

Sbrn vfukov potrub jsou spolen vdy pro dva vlce a ukonen prubou pro napojen tlumie vfuku, umstnho nap za motorem. Do setrvanku v pednm vku motoru je vestavn jednokotouov such tec spojka s hydraulickm vypnnm a vinutmi obvodovmi pruinami. Lamela spojky je odpruen, m obloen o prmru 250 mm a s tec plochou 2x277 cm2. Hlavn vlec spojky m prmr 19 mm a vypnac vlec 22 mm. Mrtv zdvih pedlu se m pohybovat v rozmez 10 a 30 mm.

Spojka pen toiv moment motoru pes soukol stlho pevodu na ikmo uloenou dvouhdelovou pevodovku, kter je ped motorem. Pevodovka m tyi stupn s clonnou synchronizac pro jzdu vped a zpteku. eln kola s ikmm ozubenm jsou ve stlm zbru. azen je pm, pkou na podlaze. Mazn pevodovky je odstikovac, na nejnim mst skn je ztka pro vypoutn oleje.

Soust motoru je rovn pohnc stroj zadn npravy, kter tvo pln diferencil s dvma rzn dlouhmi vestavnmi stmi hnacch hdel. Diferencil je uloen v oddlenm prostoru klikov skn. Vestavn sti hnacch hdel jsou vyvedeny do stran pro napojen vkyvnch homokinetickch st hnacch hdel.

Od hdele pevodovky, kter prochz levou stnou klikov skn, se pen toiv moment kuelovm pastorkem na talov kolo, pevn spojen s klec diferencilu. Prostednictvm kuelovch satelit uloench na epech se pohyb pen na vnj ozuben dvou kuelovch planetovch kol, kter maj hlav otvor s vnitnm evolventnm ozubenm pro penos toivho momentu na vestavn sti hnacch hdel a dle na kloubov sti hnacch hdel a na zadn kola. Del z vestavnch dl hnacch hdel prochz nap klikovou skn otvorem ve vku stednho loiska klikovho hdele. Stl pevod v rozvodovce je 3,909.


Podvozek

Pedn nprava je typu Mc Pherson. Kola jsou uloena na otonch epech, do kterch jsou zalisovna a pivaena pouzdra pro upevnn vmnnch vloek teleskopickch tlumi. Horn sti tlumi (pstnice) jsou uloeny oton v axilnm loisku a vkyvn v silentblocch, kter jsou upevnny v nejvy sti podbhu kol v karosrii. Spodn st tlumie je kloubov zakotvena do trojhelnkovho zvsu, tvoenho kovanm pnm ramenem a vodc ty. Na pn rameno je zaven samostatn tyov torzn stabiliztor. zen je pm, hebenov se ikmmi zuby. Pevodka zen tvo spolen s mimodn krtkm bezpenostnm hdelem volantu jeden montn dl, kter je zakotven roubky do karoserie.

Rejdov kola jsou ovldna prostednictvm pkovho mechanizmu a thel zen. Na prav stran v horn sti pevodky zen je umstna spnac skka zapalovn se zmkem volantu. Cel krtk hdel volantu je zakryt prunm dlenm krytem.

Pro snen rz od kol do zen je hdel mezipky zen mkce uloen a na spodn pce zen je upevnn hydraulick tlumi.

Geometrie zen pi celkov hmotnosti a pi hutn pro celkovou hmotnost vozidla m tyto hodnoty:

sbhavost rejdovch kol ........................................ 2-3 mm
odklon kola ......................................................... 0 +- 30
pklon epu ........................................................ 9 30 +- 30
zklon epu ......................................................... 0 30 +- 30
max. natoen kol pi rejdu vpravo i vlevo .............. vnj kolo asi 35 vnitn kolo asi 45
pevod zen ....................................................... 1 : 19,2
poet otek volantu v rozmez plnch rejd ........... 4,25

Zkladem zadn npravy je trubkov npravnice, zakotven prostednictvm pryovch poltk do karosrie. V npravnici jsou v silentblocch uloena suvn ramena obou kol, kter maj ikm osy kvn. Sbhavost kol zadn npravy se pohybuje v rozmez 0 a 1 mm.

Rozchod kol vzadu i vpedu m shodnou hodnotu 1520 mm. Pruiny zadnch kol jsou uloeny na suvnch ramenech a nahoe jsou openy v karosrii.

Pruiny na obou npravch jsou vinut, tlan. Vhov se td a pro kadou npravu pruj. Pro zven ivotnosti se kulikuj. Vechny tyi pruiny jsou uloeny v pryovch podlokch. Ob npravy jsou vybaveny pdavnmi pryovmi pruinami, kter zrove tvo progresivn dorazy.

Tatra 613 m dvouokruhov brzdov systm s podtlakovm posilovaem a vechny tyi kotouov brzdy s vnitnm chlazenm. Pedn brzdy maj zdvojen ovldn.

Provozn dvouokruhov kapalinov brzda se ovld tandemovm hlavnm vlcem o prmru 22 mm s posilovaem. Prvn okruh psob na ob npravy, na pedn prmrem brzdovch vlek 34 mm a na zadn prmrem 42,9 mm. Druh okruh psob pouze na pedn npravu, jej druh pr brzdovch vlek m prmr 42,9 mm.

Run parkovac brzda psob mechanicky na kotoue zadnch brzd.

Ocelov disky kol maj rozmr 6J-14" a jsou upevnny pti rouby s maticemi m 14x1,5 SN 30 3751. Radiln pneumatiky ady 70 jsou irok, nzkoprofilov Barum 215/70 HR-14 OR 6 AS, uren pro rychlosti do 210 km/h.

Pedepsan hutn pneumatik do rychlosti 160 km/h:

- pi zaten vozu dvma osobami:

pedn nprava ................................................... 140 kPa (1,4 kp.cm-2)
zadn nprava .................................................... 200 kPa (1,4 kp.cm-2)

- pi celkov hmotnosti vozu:

pedn nprava ................................................... 170 kPa (1,4 kp.cm-2)
zadn nprava .................................................... 230 kPa (1,4 kp.cm-2)

Pi zven rychlosti o kadch 10 km/hod. se zvyuje hutn o 10 kPa (0,1 kp.cm-2) do rychlosti 190 km/hod.