Tatra 613


Konstrukční popis automobilu Tatra 613-1


Konstrukční popis

Tatra 613 je rychlý pětimístný reprezentační sedan se sportovními jízdními i dynamickými vlastnostmi, jehož řešení odpovídá prestižním zahraničním vozům této třídy. Má čtyřdveřovou samonosnou karosérii s tuhou bezpečnostní konstrukcí kabiny a s deformačními zónami vpředu i vzadu, které mají progresivně odstupňovanou tuhost. Motor je nad zadní nápravou, kterou pohání přes čtyřstupňovou převodovku. Toto ojedinělé řešení příznivě rozděluje zatížení obou náprav tak, že zadní - hnací - nese 59,3 % pohotovostní a 56 % celkové hmotnosti vozu. Poměr zatížení obou náprav se tedy takřka nemění, bez ohledu na změnu zatížení vozu a zadní náprava je vždy zatížena tolik, aby přenášela točivý moment motoru bez zbytečného prokluzu kol. Také brzdový systém nevyžaduje omezovač ani rozdělovač brzdícího tlaku. Přitom moment setrvačnosti kolem svislé osy vozu se proti koncepci s motorem za zadní nápravou poněkud zmenšil a sklon k přetáčivosti, typický pro řešení s motorem vzadu, zcela zmizel, takže vůz se chová neutrálně. Nemalý podíl na tom má i nové řešení celého podvozku.


Karosérie

Samonosná uzavřená konstrukce čtyřdveřové karosérie s pevnou střechou je svařována z ocelových výlisků. Její základ tvoří přední a zadní podběhy kol s tuhou podlahovou plošinou.

Přední blatníky jsou odnímatelné. Mezi nimi je víko zavazadlového prostoru. Víko se otevírá vpředu a v otevřené poloze je udržují vyvažovací pružiny. Odjišťuje se z místa řidiče bowdenem, který je pro případ přetržení doplněn souběžným nouzovým silonovým lankem. Druhá pojistná západka se uvolňuje vpředu na spodní části víka. Zavazadelník má objem 430 litrů. Na podlaze má textilní koberec a je osvětlen dvěma svítilnami, které se při zapnutém osvětlení rozsvítí otevřením víka.

Na obou stranách vpředu před podběhy jsou víka, zakrývající prostor akumulátorů. V čelní stěně jsou zevnitř dva odnímatelné kryty dvojitých světlometů. Mezi podběhy je pod podlahou jedno z obou těles topení a posilovač brzdění.

Náhradní kolo je pod zavazadlovým prostorem v samostatném prostoru přístupném pod předním nárazníkem po uvolnění víka, zajištěného ze zavazadlového prostoru dvěma šrouby, navzájem propojenými článkovým řetězem.

Karosérie vozu má čtyři široké dveře, které se otvírají vpředu i vzadu o 65°. Mají kryté závěsy a lehce ovládatelné bezpečnostní zámky. Všechny vnější kliky jsou zapuštěné a vnitřní jsou chráněné madly na loketních opěrkách. Vnitřní pojistky dveří se ovládají snadno přístupnými kolíky, vzadu jsou dětské pojistky. Vnější zámky jsou na obou předních dveřích. V profilech všech dveří jsou pod zámkem umístěna výstražná červená světla, která se rozsvítí otevřením dveří.

Vpředu jsou dvě dělená, nízká a tuhá anatomická sedadla, posuvná podélně na dráze 160 mm. Jejich upevnění v karosérii odpovídá bezpečnostním předpisům EHK (Evropské hospodářské komise) a samozřejmě jsou vybavena i tříbodovými bezpečnostními pásy. Opěradla mají plynule seřiditelný sklon až do lehátkové polohy, ovládaný otáčením růžic na vnějších stranách sedadel. Jsou upravená pro vestavění opěrek hlavy.

Čalounění sedadel tvoří tvarové vložky z polyuretanové pěny se zalitými vinutými pružinami, zavěšené na pryžových páscích a potažené manšestrovým textilem, popř. perforovanou plastickou kůží. Ostatní povrch interiéru je čalouněn plastickou kůží.

Zadní sedadlo je třímístné se sklopnou střední loketní opěrou. Kotevní otvory umožňují montáž dvou tříbodových a uprostřed jednoho dvoubodového břišního bezpečnostního pásu. Pásy pro zadní sedadla se dodávají na přání.

Uprostřed čelního okna je v bezpečnostním závěsu umístěno antireflexní zpětné zrcátko prismatického typu s dvěma funkčními polohami - pro noc a den. Vnější zpětné zrcátko je na levém blatníku, popř. na dveřích. Bezpečností clony proti slunci jsou otočné také do stran.

Vpředu je třívrstvé lepené bezpečností sklo sférického tvaru, vzadu je rovinné sklo, rovněž lepené, elektricky vyhřívané. boční skla jsou kalená, plavená, válcového tvaru. Skla ve všech dveřích jsou spouštěcí, na přání s elektrickým ovládáním (všechny ovládají přepínače jsou umístěny v dosahu řidiče na střední konzoli a pro zadní okna ještě přímo na dveřích). Vpředu jsou výklopná větrací okénka ovládaná přímočarým pohybem páčky a zajistitelná v každé poloze.

Větrání a vyhřívání prostoru pro cestující byla věnována velká péče. Tatra 613 je vybavena dvěma shodnými, ale zcela nezávislými topnými zdroji s plynule regulovatelným výkonem (max. 2x 4000 kcal/h), spalujícími benzín. První je pod víkem v podlaze zavazadlového prostoru, napříč za náhradním kolem. Druhý je umístěný podélně před předními sedadly a zakrytý panelem střední konzoly. Oba zdroje dmychají teplý vzduch do společného rozváděcího potrubí, napojeného také na náporový přívod větracího vzduchu. Ten vstupuje do vozu mřížkami přes víko zavazadlového prostoru z aerodynamického přetlaku pod čelním sklem a stejně jako teplý vzduch se může rozvádět čtyřmi plochými tryskami na čelní sklo, párem plochých trysek na obě boční okna předních dveří a na podlahu před přední a zadní sedadla. Náporový účinek čerstvého vzduchu lze i při vypnutém topení posílit zapnutím jednoho nebo obou ventilátorů topných přístrojů, které mají výkon 2 x 130 m3/h. Ovládání rozvodu topení i větrání je uprostřed přístrojové desky. Navíc jsou po obou stranách přístrojové desky otvory pro samostatný přívod náporového čerstvého vzduchu, jehož množství i směr lze regulovat výstupní mřížkou.

Při bezprůvanovém větrání odchází vzduch z kabiny dvěma otvory v zadních sloupcích karosérie, krytými ozdobou mřížkou. Tyto otvory jsou v oblasti podtlaku a svým odsáváním za jízdy účinně zlepšují větrání prostoru pro cestující.

Přístrojová deska je řešena s ohledem na požadavky aktivní i pasivní bezpečnosti. Veškeré ovládají prvky jsou ve snadném dosahu řidiče upoutaného pásy a nejdůležitější přepínače jsou soustředěny ve dvou páčkách pod volantem: vlevo přepínač blikačů, dálkových a tlumených světel a světelná i akustická houkačka, vpravo dvoustupňové ovládání stěračů a elektrického ostřikovače skel.

Panel přístrojové desky je průběžný, chráněný tlustou vrstvou integrální polyuretanové pěny. V zorném poli řidiče jsou v samostatné pěnové nástavbě soustředěny hluboce zapuštěné a přehledně rozmístěné kruhové přístroje a kontrolní světla. Zleva teploměr oleje (40-120 °C), rychloměr, přístroj sdružující kontrolky, otáčkoměr a měřič stavu paliva. Po sejmutí této nástavby jsou přístupné žárovky kontrolek a elektroinstalace. Ve střední části panelu je rozhlasový přijímač s reproduktorem a pod ním ovládání rozvodu topení a větrání. Vpravo před spolujezdcem je uzavřený odkládací prostor.

Na střední konzole je nad tělesem topení odkládací prostor, za ním zapalovač a popelník, přepínače elektrického spouštění oken a další elektrická zařízení, řadicí páka, sytič a ruční brzda.

Prostor pro cestující je pečlivě tepelně i hlukově izolován. Na podlaze je izolační fólie a textilní koberec. Přepážka oddělující prostor motoru, kryt motoru i víko zavazadlového prostoru jsou zevnitř nastříkané antivibrační hmotou a také na stropě je pod čalouněním tlumící vrstva tepelné izolace. Spodek karosérie, blatníky a podběhy jsou chráněny vrstvou ochranného nástřiku proti korozi, která má rovněž tlumicí účinek.

Nádrže paliva jsou dvě, uložené v dobře chráněném prostoru pod zadními sedadly a propojené potrubím. Mají celkový objem 72 litrů a společné hrdlo v pravém zadním blatníku, chráněné víkem ovládaným jen z místa řidiče. Jejich vybavení doplňují elektrický palivoměr a mechanické čerpadlo.

Za zadním oknem je závěs víka motoru, které zajišťují v otevřené poloze vinuté pružiny. Žebrovaným otvorem v celé šířce víka vstupuje k motoru vzduch pro chlazení i sání. Víko motoru má vlastní zámek na společný klíč s dveřmi.

Zadní čelo karosérie v šířce víka motoru je odnímatelné pro snazší vyjímání motoru. Prostor motoru je dole zcela uzavřen odnímatelnou podlahou, která se vzadu zvedá nad příčný tlumič výfuku a tak stíní motor od tepla tlumiče výfuku.


Ústrojí pohonu

Tatru 613 pohání vzduchem chlazený krátkozdvihový vidlicový osmiválec s řadami válců v úhlu 90°. Má rozvod 2x2 OHC ovládaný ozubenými řemeny, dva dvoustupňové spádové karburátory Jikov 32/34 DDSR a elektronické bezkontaktní zapalování s rozdělovačem Pal-Magneton.

Zvláštností motoru je umístění diferenciálu přímo v bloku klikové skříně a pravého hnacího hřídele pod středním ložiskem klikového hřídele. Při minimální ztrátě stavební výšky tak může být motor umístěn přímo nad poháněnou nápravou.

Kliková skříň motoru je celistvá, tunelového tvaru, s dělenými hlavními ložisky. Nedílnou součástí klikové skříně je samostatná skříň rozvodovky zadní nápravy.

Klikový hřídel je uložen v pěti kluzných ložiskách, z nichž střední je axiálně nosné. Kliková skříň má vzadu víko se statorem ventilátoru, nalévacím hrdlem oleje a napínacími kladkami ozubených řemenů pro pohon vačkových hřídelů. Spodní část motoru je uzavřena víkem, které tvoří dno skříně motoru i diferenciálu. Na boku klikové skříně je umístěn termistorový snímač teploty oleje.

Ojnice jsou uloženy na klikových čepech vždy dvě vedle sebe. Písty z lehké slitiny mají tři pístní kroužky: těsnící, těsnící s minutových úkosem a stírací s expanderem.

Válce jsou samostatné, litinové, na povrchu žebrované. Hliníkové hlavy jednotlivých válců se dvěma ventily jsou upevněny společně s válci čtyřmi průběžnými kotevními šrouby. Ventily mají dvě souosé pružiny. Vahadla ventilů jsou výkyvně uložena na kulových plochách seřizovacích šroubů.

Vačkové hřídele jsou dva pro každou řadu válců, uložené ve společné vačkové komoře.

Setrvačník je upevněn na předním konci klikového hřídele a je krytý přírubou předního víka klikové skříně. Na obvodu má ozubený věnec pro spouštěč, který je vpravo vedle setrvačníku.

Mazání motoru je tlakové. Jednostupňové čerpadlo poháněné jednoduchým řetězem od klikového hřídele saje olej přímo ze dna klikové skříně. Redukční ventil ve skříni čerpadla udržuje mazací tlak na stanovené výši. Do mazací soustavy je zařazen plnoprůtokový čistič s výměnnou papírovou vložkou, tlakový spínač pro optickou signalizaci dostatečného mazacího tlaku a chladič. Průtok oleje chladičem se řídí automaticky regulačním ventilem a termostatem v závislosti na teplotě oleje.

Motor má nucené chlazení vzduchem. Jediný ventilátor vestavěný do zadního víka klikové skříně se pohání klínovými řemeny od klikového hřídele. Klínové řemeny jsou vedeny přes dvoudrážkovou řemenici výkyvně uloženého alternátoru, takže kontrolka dobíjení signalizuje také poruchu klínových řemenů. Chladící vzduch usměrňují plechové rozváděcí kryty.

Sací potrubí je pro každou řadu válců samostatné. Na jeho horní přírubě je upevněn karburátor a čistič vzduchu s papírovou vložkou.

Sběrná výfuková potrubí jsou společná vždy pro dva válce a ukončená přírubou pro napojení tlumiče výfuku, umístěného napříč za motorem. Do setrvačníku v předním víku motoru je vestavěná jednokotoučová suchá třecí spojka s hydraulickým vypínáním a vinutými obvodovými pružinami. Lamela spojky je odpružená, má obložení o průměru 250 mm a s třecí plochou 2x277 cm2. Hlavní válec spojky má průměr 19 mm a vypínací válec 22 mm. Mrtvý zdvih pedálu se má pohybovat v rozmezí 10 až 30 mm.

Spojka přenáší točivý moment motoru přes soukolí stálého převodu na šikmo uloženou dvouhřídelovou převodovku, která je před motorem. Převodovka má čtyři stupně s cloněnou synchronizací pro jízdu vpřed a zpátečku. Čelní kola s šikmým ozubením jsou ve stálém záběru. Řazení je přímé, pákou na podlaze. Mazání převodovky je odstřikovací, na nejnižším místě skříně je zátka pro vypouštění oleje.

Součástí motoru je rovněž poháněcí ústrojí zadní nápravy, které tvoří úplný diferenciál s dvěma různě dlouhými vestavěnými částmi hnacích hřídelů. Diferenciál je uložen v odděleném prostoru klikové skříně. Vestavěné části hnacích hřídelů jsou vyvedeny do stran pro napojení výkyvných homokinetických částí hnacích hřídelů.

Od hřídele převodovky, který prochází levou stěnou klikové skříně, se přenáší točivý moment kuželovým pastorkem na talířové kolo, pevně spojené s klecí diferenciálu. Prostřednictvím kuželových satelitů uložených na čepech se pohyb přenáší na vnější ozubení dvou kuželových planetových kol, která mají hlavě otvor s vnitřním evolventním ozubením pro přenos točivého momentu na vestavěné části hnacích hřídelů a dále na kloubové části hnacích hřídelů a na zadní kola. Delší z vestavěných dílů hnacích hřídelů prochází napříč klikovou skříní otvorem ve víku středního ložiska klikového hřídele. Stálý převod v rozvodovce je 3,909.


Podvozek

Přední náprava je typu Mc Pherson. Kola jsou uložena na otočných čepech, do kterých jsou zalisována a přivařena pouzdra pro upevnění výměnných vložek teleskopických tlumičů. Horní části tlumičů (pístnice) jsou uloženy otočně v axiálním ložisku a výkyvně v silentblocích, které jsou upevněny v nejvyšší části podběhu kol v karosérii. Spodní část tlumiče je kloubově zakotvena do trojúhelníkového závěsu, tvořeného kovaným příčným ramenem a vodící tyčí. Na příčné rameno je zavěšen samostatný tyčový torzní stabilizátor. Řízení je přímé, hřebenové se šikmými zuby. Převodka řízení tvoří společně s mimořádně krátkým bezpečnostním hřídelem volantu jeden montážní díl, který je zakotven šroubky do karoserie.

Rejdová kola jsou ovládána prostřednictvím pákového mechanizmu a táhel řízení. Na pravé straně v horní části převodky řízení je umístěna spínací skříňka zapalování se zámkem volantu. Celý krátký hřídel volantu je zakryt pružným děleným krytem.

Pro snížení rázů od kol do řízení je hřídel mezipáky řízení měkce uložen a na spodní páce řízení je upevněn hydraulický tlumič.

Geometrie řízení při celkové hmotnosti a při huštění pro celkovou hmotnost vozidla má tyto hodnoty:

sbíhavost rejdových kol ........................................ 2-3 mm
odklon kola ......................................................... 0° +- 30´
příklon čepu ........................................................ 9° 30´ +- 30´
záklon čepu ......................................................... 0° 30´ +- 30´
max. natočení kol při rejdu vpravo i vlevo .............. vnější kolo asi 35° vnitřní kolo asi 45°
převod řízení ....................................................... 1 : 19,2
počet otáček volantu v rozmezí plných rejdů ........... 4,25

Základem zadní nápravy je trubková nápravnice, zakotvená prostřednictvím pryžových polštářků do karosérie. V nápravnici jsou v silentblocích uložena suvná ramena obou kol, která mají šikmé osy kývání. Sbíhavost kol zadní nápravy se pohybuje v rozmezí 0 až 1 mm.

Rozchod kol vzadu i vpředu má shodnou hodnotu 1520 mm. Pružiny zadních kol jsou uloženy na suvných ramenech a nahoře jsou opřeny v karosérii.

Pružiny na obou nápravách jsou vinuté, tlačné. Váhově se třídí a pro každou nápravu párují. Pro zvýšení životnosti se kuličkují. Všechny čtyři pružiny jsou uloženy v pryžových podložkách. Obě nápravy jsou vybaveny přídavnými pryžovými pružinami, které zároveň tvoří progresivní dorazy.

Tatra 613 má dvouokruhový brzdový systém s podtlakovým posilovačem a všechny čtyři kotoučové brzdy s vnitřním chlazením. Přední brzdy mají zdvojené ovládání.

Provozní dvouokruhová kapalinová brzda se ovládá tandemovým hlavním válcem o průměru 22 mm s posilovačem. První okruh působí na obě nápravy, na přední průměrem brzdových válečků 34 mm a na zadní průměrem 42,9 mm. Druhý okruh působí pouze na přední nápravu, jejíž druhý pár brzdových válečků má průměr 42,9 mm.

Ruční parkovací brzda působí mechanicky na kotouče zadních brzd.

Ocelové disky kol mají rozměr 6J-14" a jsou upevněny pěti šrouby s maticemi m 14x1,5 ČSN 30 3751. Radiální pneumatiky řady 70 jsou široké, nízkoprofilové Barum 215/70 HR-14 OR 6 AS, určené pro rychlosti do 210 km/h.

Předepsané huštění pneumatik do rychlosti 160 km/h:

- při zatížení vozu dvěma osobami:

přední náprava ................................................... 140 kPa (1,4 kp.cm-2)
zadní náprava .................................................... 200 kPa (1,4 kp.cm-2)

- při celkové hmotnosti vozu:

přední náprava ................................................... 170 kPa (1,4 kp.cm-2)
zadní náprava .................................................... 230 kPa (1,4 kp.cm-2)

Při zvýšení rychlosti o každých 10 km/hod. se zvyšuje huštění o 10 kPa (0,1 kp.cm-2) do rychlosti 190 km/hod.



Zdroj: Dílenská příručka