Tatra 613


Popis vozu Tatra 613 K
Svět motorů 43/1985


TEXT: Ing. F. Králíček
FOTO: J. Blažek a z archivu n. p. Tatra
KRESBA: M. Ryska

V roce 1949 byl na ženevském autosalónu předveden čtyřmístný kabriolet T 600. Karosárna Sodomka-Karosa ve Vysokém Mýtě postavila na podvozku Tatra 600 velmi líbivý vůz, jenž konkuroval výrobkům tehdejších předních karosářů světa. Prakticky po 36 letech využili tatrováčtí konstruktéři elegantního tvaru T 613 Speciál a na jeho podvozku postavili další variantu s typovým označením T 613 Kabriolet, která se stejně jako její letitý předchůdce vyznačuje mnoha prvky netradičních technických řešení, z nichž aspoň krátce uvádíme ty nejdůležitější.

Tatra 613 K

Karosérie

Tatra 613 K Postavit kabriolet s využitím nosné struktury samonosné karosérie je vždy dosti složitý technický problém, a to zvlášť v případě, kdy není možné se opřít o podobné vzory. V průběhu zpracování projektu proto byly původní záměry několikrát měněny. S ohledem na koncepci vozidla s motorem vzadu a hlavně pak ve snaze dosáhnout maximální bezpečnosti při případném převracení, bylo rozhodnuto postavit polokabriolet, tj. provedení se skládací střechou od středního sloupku nad celým prostorem zadních sedadel. Hlavním problémem bylo řešení dostatečné ohybové a krutové tuhosti karosérie. Pro ověření těchto rozhodujících parametrů bylo navrženo zkušební zařízeni, které je obdobou zkušebního stavu, instalovaného na Vysoké škole technické v Turíně, na němž byly ověřovány parametry prvního prototypu T 613 v roce 1969. Zařízení zajišťuje karosérii příslušnou volnost, která dobře simuluje stav vozidla spočívajícího na kolech a lze s nim napodobit i situace, kdy vůz stojí pouze na třech kolech. Hodnoty krutové a ohybové tuhosti byly vzájemné hodnoceny u provedení T 613-2, T 613 Speciál, T 613 Kabriolet a srovnávány se známými parametry některých zahraničních vzorků. Odolnost karosérie se mimo jiného prověřovala v náročných životnostních zkouškách na polygonu Tatra, které prokázaly její dostatečnou tuhost. I při velmi tvrdém provozu na speciálních vozovkách polygonu nebyly zjištěny trhliny a nedocházelo k uvolňování závěsů a zámků zadních dveří.


Skládací střecha

Tatra 613 K Koncepce T 613 s poměrně vysokým motorem nad zadní nápravou neumožňovala sklápění konstrukce střechy do dostatečného prostoru za zadním opěradlem. Proto jsou hlavni podélné výztuhy při skládání střechy odnímatelné. Zbývající příčné výztuhy se spolu s látkovým potahem střechy skládají za opěradlo zadního sedadla pod speciální kryt tak, aby v tomto stavu nebyl omezen výhled dozadu. Potah je dvouvrstvý, z vnější strany jej tvoří nepromokavá plachtovina, z vnitřní strany je použito potahové látky běžně používané u T 613 Speciál. Zadní okno je zaskleno fólii Polyglas.


Spouštění oken

je elektrické. Zcela bylo rekonstruováno u zadních dveří. Okna se z bezpečnostních důvodů zasouvají do spodní části s kovovým rámem, který je pro dokonalé vedeni opatřen ve spodní části speciálními stavitelnými kladkami.


Pohonná jednotka

Tatra 613 K Motor je použit ze Speciálu a upraven pro montáž třístupňové samočinné převodovky Borg-Warner. Převodový olej se chladí pomoci dvou náporových výměníků umístěných za spoilerem pod předním nárazníkem. Upraveno bylo i ovládaní karburátoru s ohledem na použití zařízení "kick-down", které zajišťuje vozidlu maximální akceleraci při prudkém sešlápnutí plynu. Samočinná převodovka zajišťuje plynulou jízdu i při rychlosti 5 až 6 km/h. Pro nižší rychlosti je nutno vůz přibrzďovat. Pro předvolbu řazeni slouží řadicí páka na středovém tunelu.


Podvozek

je převzat z T 613 Speciál. Vzhledem k vyššímu zatíženi přední nápravy je vozidlo vybaveno posilovačem řízení. Velký důraz byl při vývoji kladen i na omezení přenosu vibrací a rázů od vozovky přes kola a zavěšení náprav. Proto bylo použito diagonálních pneumatik Goodyear.


Elektrické zařízení

Pro zvýšení spolehlivosti byly některé části elektrické výbavy zdvojeny. Týká se to především elektronického zapalování. Ve velkém rozsahu bylo použito i elektronických součástí, které prokázaly během zkoušek vysokou spolehlivost. Elektronicky byla řešena funkce přepínání zdvojeného zapalovaní a rovněž běžné ukazatele na přístrojové desce (signalizace zařazené předvolby převodu, jeho blokování mimo polohu "neutrál", stupnice teploměru oleje a ukazatel stavu paliva) byly řešeny s využitím světelných diod. Velké nároky byly kladeny i na odrušení, k čemuž jsou ve vozidle instalovány pasivní elektronické prvky.

Tatra 613 K

T 613 Kabriolet se poprvé naší veřejnosti představil na letošní vojenské přehlídce. I zde prokázal vysokou kvalitu a spolehlivost. Dělníci a konstruktéři n. p. Tatra tak přispěli svým dílem k důstojným oslavám 40. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou.



Tatra 613 K Tatra 613 K Tatra 613 K Tatra 613 K Tatra 613 K Tatra 613 K

Technické údaje

Tatra 613 K Čtyřmístný reprezentační automobil s motorem nad zadní nápravou a pohonem zadních kol. Výrobce n. p. Tatra Kopřivnice, Československo.

MOTOR: Čtyřdobý vzduchem chlazený osmiválcový V-motor (V8/90°) s rozvodem 2xOHC, umístěný podélně. Vrtáni a zdvih 85 x 77 mm, zdvihový objem 3495 ccm, kompresní poměr 9,2:1. Největší výkon 123,5 kW/5200 ot./min, největší točivý moment 270 N.m/3300 ot./min. Blok válců a hlavy z hliníkové slitiny, hliníkové válce se zalitou litinovou vložkou. Pětkrát uložený klikový hřídel. Dva vačkové hřídele na každé straně poháněné ozubenými řemeny, dva ventily pro každý válec. Dva dvojité spádové karburátory JIKOV 32-34 EDSR. Bezdotykové kondenzátorové zapalovaní Pal Magneton. Tlakové mazání s plnoprůtokovým čističem oleje. Nucené chlazení axiálním ventilátorem s rozváděcími lopatkami. Alternátor 12V - 770W, akumulátor 2x 6V - 75Ah

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ: Rozvodovka v bloku s motorem. Samočinná převodovka s kapalinovým měničem momentů a třístupňovou planetovou převodovkou Borg-Warner model 65. Předvolba pomocí páky na podlaze; převodové stupně 2,39 - 1,45 - 1,0 - Z 2,09. Hypoidní stálý převod 3,91:1. Hnací hřídel kol se stejnoběžnými klouby.

PODVOZEK: Bezrámová konstrukce. Přední kola nezávisle zavěšena na spodních příčných ramenech a vzpěrách McPherson, pérování vinutými pružinami, teleskopickými tlumiči a příčným zkrutným stabilizátorem. Vzadu vidlicová vlečená ramena se šikmou osou kývání, pérování vinutými pružinami s přídavnými pryžovými členy a teleskopickými tlumiči. Provozní brzdy kotoučové dvouokruhové, kapalinové s podtlakovým posilovačem a vnitřním chlazením všech kotoučů. Parkovací mechanická brzda na kotouče zadních kol. Přímé hřebenové řízení s posilovačem ATE a bezpečnostním hřídelem volantu. Dvě palivové nádrže propojené o celkovém objemu 65 l. Diagonální pneumatiky Goodyear 7,5-14/6 PR.

Tatra 613 K

KAROSERIE: Samonosná, čtyřdveřový polokabriolet se skládací textilní střechou nad zadními sedadly. Přední sedadla posuvná, opěradla se seřiditelným sklonem. Zadní. sedadlo pevné. Zavazadlový prostor 430 l. Halogenové světlomety s integrovaným mlhovým světlem. Elektrické ovládaní oken. Samonavíjecí bezpečnostní pásy vpředu. Zevnitř stavitelná vnější zpětná zrcátka.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI: Rozchod kol 1520 mm, rozvor náprav 3130 mm, vnější rozměry 5150 x 1802 x 1440 mm. Pohotovostní hmotnost 1870 kg.

VÝKONY: Největší rychlost 130 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,3 s. Základní spotřeba paliva pří rychlosti 85 km/h 12,0 I/100 km.