Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.
wz
Tatra 613


Popis vozu Tatra 613 K
Svt motor 43/1985


TEXT: Ing. F. Krlek
FOTO: J. Blaek a z archivu n. p. Tatra
KRESBA: M. Ryska

V roce 1949 byl na enevskm autosalnu pedveden tymstn kabriolet T 600. Karosrna Sodomka-Karosa ve Vysokm Mt postavila na podvozku Tatra 600 velmi lbiv vz, jen konkuroval vrobkm tehdejch pednch karos svta. Prakticky po 36 letech vyuili tatrovt konstrukti elegantnho tvaru T 613 Specil a na jeho podvozku postavili dal variantu s typovm oznaenm T 613 Kabriolet, kter se stejn jako jej letit pedchdce vyznauje mnoha prvky netradinch technickch een, z nich aspo krtce uvdme ty nejdleitj.

Tatra 613 K

Karosrie

Tatra 613 K Postavit kabriolet s vyuitm nosn struktury samonosn karosrie je vdy dosti sloit technick problm, a to zvl᚝ v ppad, kdy nen mon se opt o podobn vzory. V prbhu zpracovn projektu proto byly pvodn zmry nkolikrt mnny. S ohledem na koncepci vozidla s motorem vzadu a hlavn pak ve snaze doshnout maximln bezpenosti pi ppadnm pevracen, bylo rozhodnuto postavit polokabriolet, tj. proveden se skldac stechou od stednho sloupku nad celm prostorem zadnch sedadel. Hlavnm problmem bylo een dostaten ohybov a krutov tuhosti karosrie. Pro oven tchto rozhodujcch parametr bylo navreno zkuebn zazeni, kter je obdobou zkuebnho stavu, instalovanho na Vysok kole technick v Turn, na nm byly ovovny parametry prvnho prototypu T 613 v roce 1969. Zazen zajiuje karosrii pslunou volnost, kter dobe simuluje stav vozidla spovajcho na kolech a lze s nim napodobit i situace, kdy vz stoj pouze na tech kolech. Hodnoty krutov a ohybov tuhosti byly vzjemn hodnoceny u proveden T 613-2, T 613 Specil, T 613 Kabriolet a srovnvny se znmmi parametry nkterch zahraninch vzork. Odolnost karosrie se mimo jinho provovala v nronch ivotnostnch zkoukch na polygonu Tatra, kter prokzaly jej dostatenou tuhost. I pi velmi tvrdm provozu na specilnch vozovkch polygonu nebyly zjitny trhliny a nedochzelo k uvolovn zvs a zmk zadnch dve.


Skldac stecha

Tatra 613 K Koncepce T 613 s pomrn vysokm motorem nad zadn npravou neumoovala sklpn konstrukce stechy do dostatenho prostoru za zadnm opradlem. Proto jsou hlavni podln vztuhy pi skldn stechy odnmateln. Zbvajc pn vztuhy se spolu s ltkovm potahem stechy skldaj za opradlo zadnho sedadla pod speciln kryt tak, aby v tomto stavu nebyl omezen vhled dozadu. Potah je dvouvrstv, z vnj strany jej tvo nepromokav plachtovina, z vnitn strany je pouito potahov ltky bn pouvan u T 613 Specil. Zadn okno je zaskleno flii Polyglas.


Spoutn oken

je elektrick. Zcela bylo rekonstruovno u zadnch dve. Okna se z bezpenostnch dvod zasouvaj do spodn sti s kovovm rmem, kter je pro dokonal vedeni opaten ve spodn sti specilnmi stavitelnmi kladkami.


Pohonn jednotka

Tatra 613 K Motor je pouit ze Specilu a upraven pro mont tstupov samoinn pevodovky Borg-Warner. Pevodov olej se chlad pomoci dvou nporovch vmnk umstnch za spoilerem pod pednm nraznkem. Upraveno bylo i ovldan karburtoru s ohledem na pouit zazen "kick-down", kter zajiuje vozidlu maximln akceleraci pi prudkm selpnut plynu. Samoinn pevodovka zajiuje plynulou jzdu i pi rychlosti 5 a 6 km/h. Pro ni rychlosti je nutno vz pibrzovat. Pro pedvolbu azeni slou adic pka na stedovm tunelu.


Podvozek

je pevzat z T 613 Specil. Vzhledem k vymu zateni pedn npravy je vozidlo vybaveno posilovaem zen. Velk draz byl pi vvoji kladen i na omezen penosu vibrac a rz od vozovky pes kola a zaven nprav. Proto bylo pouito diagonlnch pneumatik Goodyear.


Elektrick zazen

Pro zven spolehlivosti byly nkter sti elektrick vbavy zdvojeny. Tk se to pedevm elektronickho zapalovn. Ve velkm rozsahu bylo pouito i elektronickch soust, kter prokzaly bhem zkouek vysokou spolehlivost. Elektronicky byla eena funkce pepnn zdvojenho zapalovan a rovn bn ukazatele na pstrojov desce (signalizace zaazen pedvolby pevodu, jeho blokovn mimo polohu "neutrl", stupnice teplomru oleje a ukazatel stavu paliva) byly eeny s vyuitm svtelnch diod. Velk nroky byly kladeny i na odruen, k emu jsou ve vozidle instalovny pasivn elektronick prvky.

Tatra 613 K

T 613 Kabriolet se poprv na veejnosti pedstavil na leton vojensk pehldce. I zde prokzal vysokou kvalitu a spolehlivost. Dlnci a konstrukti n. p. Tatra tak pispli svm dlem k dstojnm oslavm 40. vro osvobozen eskoslovenska Sovtskou armdou.



Tatra 613 K Tatra 613 K Tatra 613 K Tatra 613 K Tatra 613 K Tatra 613 K

Technick daje

Tatra 613 K tymstn reprezentan automobil s motorem nad zadn npravou a pohonem zadnch kol. Vrobce n. p. Tatra Kopivnice, eskoslovensko.

MOTOR: tydob vzduchem chlazen osmivlcov V-motor (V8/90) s rozvodem 2xOHC, umstn podln. Vrtni a zdvih 85 x 77 mm, zdvihov objem 3495 ccm, kompresn pomr 9,2:1. Nejvt vkon 123,5 kW/5200 ot./min, nejvt toiv moment 270 N.m/3300 ot./min. Blok vlc a hlavy z hlinkov slitiny, hlinkov vlce se zalitou litinovou vlokou. Ptkrt uloen klikov hdel. Dva vakov hdele na kad stran pohnn ozubenmi emeny, dva ventily pro kad vlec. Dva dvojit spdov karburtory JIKOV 32-34 EDSR. Bezdotykov kondenztorov zapalovan Pal Magneton. Tlakov mazn s plnoprtokovm istiem oleje. Nucen chlazen axilnm ventiltorem s rozvdcmi lopatkami. Alterntor 12V - 770W, akumultor 2x 6V - 75Ah

PEVODN STROJ: Rozvodovka v bloku s motorem. Samoinn pevodovka s kapalinovm mniem moment a tstupovou planetovou pevodovkou Borg-Warner model 65. Pedvolba pomoc pky na podlaze; pevodov stupn 2,39 - 1,45 - 1,0 - Z 2,09. Hypoidn stl pevod 3,91:1. Hnac hdel kol se stejnobnmi klouby.

PODVOZEK: Bezrmov konstrukce. Pedn kola nezvisle zavena na spodnch pnch ramenech a vzprch McPherson, provn vinutmi pruinami, teleskopickmi tlumii a pnm zkrutnm stabiliztorem. Vzadu vidlicov vleen ramena se ikmou osou kvn, provn vinutmi pruinami s pdavnmi pryovmi leny a teleskopickmi tlumii. Provozn brzdy kotouov dvouokruhov, kapalinov s podtlakovm posilovaem a vnitnm chlazenm vech kotou. Parkovac mechanick brzda na kotoue zadnch kol. Pm hebenov zen s posilovaem ATE a bezpenostnm hdelem volantu. Dv palivov ndre propojen o celkovm objemu 65 l. Diagonln pneumatiky Goodyear 7,5-14/6 PR.

Tatra 613 K

KAROSERIE: Samonosn, tydveov polokabriolet se skldac textiln stechou nad zadnmi sedadly. Pedn sedadla posuvn, opradla se seiditelnm sklonem. Zadn. sedadlo pevn. Zavazadlov prostor 430 l. Halogenov svtlomety s integrovanm mlhovm svtlem. Elektrick ovldan oken. Samonavjec bezpenostn psy vpedu. Zevnit staviteln vnj zptn zrctka.

ROZMRY A HMOTNOSTI: Rozchod kol 1520 mm, rozvor nprav 3130 mm, vnj rozmry 5150 x 1802 x 1440 mm. Pohotovostn hmotnost 1870 kg.

VKONY: Nejvt rychlost 130 km/h. Zrychlen z 0 na 100 km/h za 13,3 s. Zkladn spoteba paliva p rychlosti 85 km/h 12,0 I/100 km.