Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.
wz
Tatra 613

T700 - vnuka estsettrojky
Automobil Revue .10/1996



S Tatrou 700, vsledkem modernizanho sil konstruktr Tatry Pbor - zvodu v sousedstv Kopivnice, specializovanho na vrobu osobnch automobil - jsme vs pedbn seznmili u v AR 6 a 8/96. Dnes tedy pichz na adu bli pedstaven tohoto vozu, kter pipravil n severomoravsk spolupracovnk Rostislav varn.


Tatra 700 vychz z koncepce dnes u legendrn estsettinctky, jej vroba v letech 1973 a 1996 doshla bezmla dvancti tisc kus. Pvodn skelet karosrie s tm dvoumetrovou eln deforman znou zstal zachovn, ve vrob se vak pot jen s jeho prodlouenou variantou na rozvoru 3130 mm, kter se poprv objevila v podob Tatry 613 Specil v roce 1980 (viz Automobil 6/80). Tohoto prodlouen o celch 150 mm se vyuilo vhradn ve prospch prostoru pro cestujc na zadnch sedadlech, piem delm rozvorem se tak zlepily jzdn vlastnosti, pedevm smrov stabilita vozu. Celkov restyling - pepracovn designu karosrie - dostal na starosti u v AR 8/96 zmnn Geoff Wardle, kter pedtm pracoval pro automobilky Chrysler a Saab. Zvl᚝ vrazn se zmnila p vozu. Mohutn pedn nraznk v barv karosrie dole plynule pechz ve spoiler s temi ovlnmi otvory. Prostedn, nejvt z nich, pivd nporov proud vzduchu k chladii klimatizace, zatmco oba postrann, hostc na vnjch okrajch kruhov mlhovky, smujc chladc vzduch k brzdm. V horn sti nraznku jsou standardn dva tlakov ostikovae svtlomet. Dva pry elipsoidnch hlavnch svtlomet o prmru 100 mm osazench rovkami H1 jsou vrobky rakousk firmy ZKW. Vnj potkvac svtla maj oky o prmru 63 mm. Uprosted je vrazn tovrn znak a elo na obou stranch zakonuj bl ukazatele smru z Felicie. Novu pedn kapotu uprosted podln rozdluje vystupujc "ev", ne nepodobn tomu, kter se thnul estsettrojce od vka motorovho prostoru mezi zadnmi okny a na stechu a pipomnal prvn generace voz Tatra s motorem vzadu a s charakteristickou hbetn ploutv.


Pod vlepenm elnm sklem vytv kapota zvt pro strae. Ob vnj zptn zrctka jsou elektricky nastaviteln a vyhvan. Dven kliky pochzej z posledn varianty estsettinctky (viz AR 9/96). Nepatrn byla zmenena vka zasklen plochy zadnch dve, stejn jako zadnch trojhelnkovch oken, kter jsou rovn vlepen do karosrie. Tm se podailo ponkud zdraznit klnovit profil pontonu karosrie. Mezi vlepenm zadnm sklem a stechou zmizela hrana, kterou nahradil aerodynamicky vhodnj plynul pechod. Vko motorovho prostoru zdvihaj dv plynov vzpry. Na jeho horn hran je slep spoiler, kter tvo hrz pivdjc proud vzduchu k motoru. V zadn hran tohoto spoileru je tet brzdov svtlo. Tovrn znak pod nm je na mst zmku motorovho prostoru. Zadn svtla z Tatry 613-4 byla pro odlien snad a pli robustn ormovna chromovanmi litami. V zadnm nraznku jsou krom irok trbiny pro innj ventilaci motorovho prostoru jet dv dvojice otvor pro vfukov st obou ad vlc a vlen oko. Nov pstrojov deska je stejn jako cel interir tak dlem Geoffa Wardla, proto nen divu, e pipomn nkter rysy Saab. Je vykldan devem a potaen pravou k. V "kaplice" jsou rychlomr, otkomr, teplomr oleje a palivomr, soumrn rozdlen estncti kontrolkami. K potaen tyramenn volant o prmr 375 mm na bezpenostnm sloupku je svisle seiditeln. Mezi adic pkou a run brzdou najdeme elektrick ovldn oken a vnjch zrctek. Uprosted nad vnitnm zptnm zrctkem jsou dv bodov svtla a centrln osvtlen. tak prostory pro nohy cestujcch jsou osvtleny a do standardn vbavy pat i dv bodov svtla pro ten, kter jsou v rmu zadnho okna. Zkaznk si me vybrat mezi standardnmi pednmi sedadly a sportovnmi sedadly Recaro, kter jsou mj. elektricky vestrann seiditeln. Automobil je homologovn jako tymstn, a tomu odpovd i tvarovn zadnch sedadel. Mezi pednmi sedadly lze na pn umstit barevn televizn pijma s videosoupravou a chladniku na oberstven. Na pednch/zadnch sedadlech je ka v ramenou 1440/1500 mm, ve vi lokt 1530/1520 a vka ke stropu od nestlaenho sedku 900/860 mm. Prostor ped zadnmi sedadly je podle nastaven pednch sedadel 250 a 500 mm. Cel interir je samozejm v ki. Klimatizace od firmy Diavia je pln automatick, krom vdech na pstrojov desce m pod pednmi sedadly i dva vdechy smujc dozadu a doke udrovat rozdlnou teplotu mezi pravou a levou polovinou interiru v rozsahu 3C. Novinkou Tatry 700 jsou tak dv nezvisl teplovodn topen Eberspcher B5W. Vozidlo je ovldno jedinm klkem, m centrln zamykn a ppojku na pota.


Krlovna vzduchem chlazen

Sedmistovku pohn osvden vzduchem chlazen motor 3.5 V8 o vkonu 147 kW, umstn co nejn na zadn npravou (viz Automobil 9/73). Do konce roku by se mla objevit jeho zlepen verze s objemem 4,3 l, vkonem 162 kW a vlci z lehk slitiny s nikasilovm pracovnm povrchem. Pipravuje se peprogramovn elektronickho zen vstikovac jednotky, kter by mlo zlepit akceleraci. Stejn motor, ale s objemem zvtenm na 4,5 l a vkonem pes 300 kW pohn krtkou sportovn verzi Tatry 700 s rozvorem 2980 mm, kter zrychluje z 0 na 100 km/h za 5 s a pekrauje rychlost 300 km/h (ukeme vm ji v ptm sle). Zadn nprava je pohnna krtkm bonm spojovacm hdelem s dvma klouby Lbro od pmo azen ptistupov pevodovky, umstn pod zadnmi sedadly. neobvykl schma azen Tatry 700 pipomn sedmistuovou pevodovku Weissman vozu Brabham BT55 formule 1 popsanho v Automobilu 9/86: zpteka je na mst obvykl jedniky a jednika je pod n, tam kde bv dvojka. Toto uspodn si ovem vynutilo pojistku proti nedoucmu zaazen zpteky a od idie vyaduje jistou "specializaci". Uvauje se tak o zaveden samoinn pevodovky v dohledn dob. Dosud se samoinn pevodovka objevila pouze v jedin Tate 613 - pehldkovm kabrioletu z roku 1984, jemu umoovala mj. jzdu krokem. Hebenov zen m monoblokov hydraulick posilova. Dvouokruhov kapalinov brzdov soustava s posilovaem m tyi vtran dut kotoue. Do vroby se jet letos pipravuje mont ABS a plnoobjemovch airbag pro idie a spolujezdce. Dvee a karosrie jsou zvl᚝ vyztuen proti bonmu nrazu. Dutiny jsou oeteny Plastizolem a cel podvozek je navc nastkn Dinitrolem s ptiletou zrukou. Proti korozi vz chrn tak plastov podbhy pednch kol. Pod podlahou alounnho zavazadlovho prostoru je nhradn kolo pro nouzov dojet, vzadu nad nm akumultor a dv jednotky nezvislho topen. Dv palivov ndre maj objem zvten ze 72 na 80 litr.


Jako v bavlnce

V porovnn s estsettinctkou m sedmistovka lep jzdn vlastnosti, ni rove vnjho i vnitnho hluku, bohat standardn vbavu, kvalitnj antikorozn pravy a zlepenou innost klimatizace. Doba zruky trv 18 msc a nen vzna potem ujetch kilometr. Cenou 1 398 560 K odpovd Tatra 700 vozm vy stedn tdy, a pitom velikost, pedevm vnitnho prostoru, je srovnateln s luxusnmi vozy nejvy tdy. Jej produkce se pohybuje v destkch kus ron, take je i jistou vzcnost.





Zkladn technick daje

tymstn luxusn vz vy tdy s tprostorovou tydveovou samonosnou celokovovou karosri a motorem nad pohnnou zadn npravou.

Motor - podln uloen vzduchem chlazen zehov V8/90, dvouventilov rozvod 2x 2 OHC (ozuben emeny); 3495 cm3 (prm. 85 x 77 mm), 9,3:1, 147 kW/5750 a 300 N.m/4000 min-1; pt hlavnch loisek; spolen elektronick zen vcebodovho postupnho vstikovn paliva, vceparametrovho pedstihu zehu a regenerace filtru s aktivnm uhlm; spolen komora sn s osmi samostatnmi vtvemi sn shodn dlky; lisovan vfukov sbrn potrub s dvojitmi stnami ze ruvzdornho nerezavjcho plechu, dva tcestn katalyztory s kyslkovmi sondami.

Pevodov stroj - hydraulicky ovldan such jednokotouov spojka; pmo azen ptistupov pevodovka (3,394 - 1,974 - 1,351 - 1,094 - 0,862 - Z 3,901); stl pevod 3,15.

Podvozek - nezvisle zaven kola, vpedu McPherson s pnm ramenem vedenm ikmou vzprou a zkrutn stabiliztor, vzadu hlov nprava s trojhelnkovmi rameny a ikmmi osami kvn, s vinutmi pruinami; hebenov zen s hydraulickm posilovaem a vkov nastavitelnm volantem; dvouokruhov kapalinov brzdy s podtlakovm posilovaem a tymi ventilovanmi kotoui, vpedu/vzadu prmr 280/268 mm; mechanick run brzda ovld zadn kotoue; kola z hlinkov slitiny s rfky 7J x 15 H2, pneumatiky 205/65 R15, nouzov kolo 125/70 R15.

Rozmry a hmotnosti - vnj rozmry viz nrtek; zavazadlov prostor 0,43 cm3; obrysov/stopov prmr zaten 11/12,1 m; objem ndre 80 l; pohotovostn/celkov hmotnost 1840/2250 kg.

Provozn vlastnosti - nejvt rychlost 230 km/h; zrychlen z 0 na 100 km/h za 10,8 s; spoteba EHK (msto/90/120 km/h) 18,2/10,6/13,6 l/100 km.