Tatra 613

T700 - vnučka šestsettrojky
Automobil Revue č.10/1996



S Tatrou 700, výsledkem modernizačního úsilí konstruktérů Tatry Příbor - závodu v sousedství Kopřivnice, specializovaného na výrobu osobních automobilů - jsme vás předběžně seznámili už v AR 6 a 8/´96. Dnes tedy přichází na řadu bližší představení tohoto vozu, které připravil náš severomoravský spolupracovník Rostislav Švarný.


Tatra 700 vychází z koncepce dnes už legendární šestsettřináctky, jejíž výroba v letech 1973 až 1996 dosáhla bezmála dvanácti tisíc kusů. Původní skelet karosérie s téměř dvoumetrovou čelní deformační zónou zůstal zachován, ve výrobě se však počítá jen s jeho prodlouženou variantou na rozvoru 3130 mm, která se poprvé objevila v podobě Tatry 613 Speciál v roce 1980 (viz Automobil 6/´80). Tohoto prodloužení o celých 150 mm se využilo výhradně ve prospěch prostoru pro cestující na zadních sedadlech, přičemž delším rozvorem se také zlepšily jízdní vlastnosti, především směrová stabilita vozu. Celkový restyling - přepracování designu karosérie - dostal na starosti už v AR 8/´96 zmíněný Geoff Wardle, který předtím pracoval pro automobilky Chrysler a Saab. Zvlášť výrazně se změnila příď vozu. Mohutný přední nárazník v barvě karosérie dole plynule přechází ve spoiler s třemi oválnými otvory. Prostřední, největší z nich, přivádí náporový proud vzduchu k chladiči klimatizace, zatímco oba postranní, hostící na vnějších okrajích kruhové mlhovky, směřující chladící vzduch k brzdám. V horní části nárazníku jsou standardně dva tlakové ostřikovače světlometů. Dva páry elipsoidních hlavních světlometů o průměru 100 mm osazených žárovkami H1 jsou výrobky rakouské firmy ZKW. Vnější potkávací světla mají čočky o průměru 63 mm. Uprostřed je výrazný tovární znak a čelo na obou stranách zakončují bílé ukazatele směru z Felicie. Novu přední kapotu uprostřed podélně rozděluje vystupující "šev", ne nepodobný tomu, který se táhnul šestsettrojce od víka motorového prostoru mezi zadními okny až na střechu a připomínal první generace vozů Tatra s motorem vzadu a s charakteristickou hřbetní ploutví.


Pod vlepeným čelním sklem vytváří kapota závětří pro stírače. Obě vnější zpětná zrcátka jsou elektricky nastavitelná a vyhřívaná. Dveřní kliky pocházejí z poslední varianty šestsettřináctky (viz AR 9/´96). Nepatrně byla zmenšena výška zasklené plochy zadních dveří, stejně jako zadních trojúhelníkových oken, která jsou rovněž vlepená do karosérie. Tím se podařilo poněkud zdůraznit klínovitý profil pontonu karosérie. Mezi vlepeným zadním sklem a střechou zmizela hrana, kterou nahradil aerodynamicky výhodnější plynulý přechod. Víko motorového prostoru zdvihají dvě plynové vzpěry. Na jeho horní hraně je slepý spoiler, který tvoří hráz přivádějící proud vzduchu k motoru. V zadní hraně tohoto spoileru je třetí brzdové světlo. Tovární znak pod ním je na místě zámku motorového prostoru. Zadní světla z Tatry 613-4 byla pro odlišení snad až příliš robustně orámována chromovanými lištami. V zadním nárazníku jsou kromě široké štěrbiny pro účinnější ventilaci motorového prostoru ještě dvě dvojice otvorů pro výfuková ústí obou řad válců a vlečné oko. Nová přístrojová deska je stejně jako celý interiér také dílem Geoffa Wardla, proto není divu, že připomíná některé rysy Saabů. Je vykládaná dřevem a potažená pravou kůží. V "kapličce" jsou rychloměr, otáčkoměr, teploměr oleje a palivoměr, souměrně rozdělené šestnácti kontrolkami. Kůží potažený čtyřramenný volant o průměr 375 mm na bezpečnostním sloupku je svisle seřiditelný. Mezi řadicí pákou a ruční brzdou najdeme elektrické ovládání oken a vnějších zrcátek. Uprostřed nad vnitřním zpětným zrcátkem jsou dvě bodová světla a centrální osvětlení. také prostory pro nohy cestujících jsou osvětleny a do standardní výbavy patří i dvě bodová světla pro čtení, která jsou v rámu zadního okna. Zákazník si může vybrat mezi standardními předními sedadly a sportovními sedadly Recaro, která jsou mj. elektricky všestranně seřiditelná. Automobil je homologován jako čtyřmístný, a tomu odpovídá i tvarování zadních sedadel. Mezi předními sedadly lze na přání umístit barevný televizní přijímač s videosoupravou a chladničku na občerstvení. Na předních/zadních sedadlech je šířka v ramenou 1440/1500 mm, ve výši loktů 1530/1520 a výška ke stropu od nestlačeného sedáku 900/860 mm. Prostor před zadními sedadly je podle nastavení předních sedadel 250 až 500 mm. Celý interiér je samozřejmě v kůži. Klimatizace od firmy Diavia je plně automatická, kromě výdechů na přístrojové desce má pod předními sedadly i dva výdechy směřující dozadu a dokáže udržovat rozdílnou teplotu mezi pravou a levou polovinou interiéru v rozsahu 3°C. Novinkou Tatry 700 jsou také dvě nezávislá teplovodní topení Eberspächer B5W. Vozidlo je ovládáno jediným klíčkem, má centrální zamykání a přípojku na počítač.


Královna vzduchem chlazená

Sedmistovku pohání osvědčený vzduchem chlazený motor 3.5 V8 o výkonu 147 kW, umístěný co nejníž na zadní nápravou (viz Automobil 9/´73). Do konce roku by se měla objevit jeho zlepšená verze s objemem 4,3 l, výkonem 162 kW a válci z lehké slitiny s nikasilovým pracovním povrchem. Připravuje se přeprogramování elektronického řízení vstřikovací jednotky, které by mělo zlepšit akceleraci. Stejný motor, ale s objemem zvětšeným na 4,5 l a výkonem přes 300 kW pohání krátkou sportovní verzi Tatry 700 s rozvorem 2980 mm, která zrychluje z 0 na 100 km/h za 5 s a překračuje rychlost 300 km/h (ukážeme vám ji v příštím čísle). Zadní náprava je poháněna krátkým bočním spojovacím hřídelem s dvěma klouby Löbro od přímo řazené pětistupňové převodovky, umístěné pod zadními sedadly. neobvyklé schéma řazení Tatry 700 připomíná sedmistuňovou převodovku Weissman vozu Brabham BT55 formule 1 popsaného v Automobilu 9/´86: zpátečka je na místě obvyklé jedničky a jednička je pod ní, tam kde bývá dvojka. Toto uspořádání si ovšem vynutilo pojistku proti nežádoucímu zařazení zpátečky a od řidiče vyžaduje jistou "specializaci". Uvažuje se také o zavedení samočinné převodovky v dohledné době. Dosud se samočinná převodovka objevila pouze v jediné Tatře 613 - přehlídkovém kabrioletu z roku 1984, jemuž umožňovala mj. jízdu krokem. Hřebenové řízení má monoblokový hydraulický posilovač. Dvouokruhová kapalinová brzdová soustava s posilovačem má čtyři větrané duté kotouče. Do výroby se ještě letos připravuje montáž ABS a plnoobjemových airbagů pro řidiče a spolujezdce. Dveře a karosérie jsou zvlášť vyztužené proti bočnímu nárazu. Dutiny jsou ošetřeny Plastizolem a celý podvozek je navíc nastříkán Dinitrolem s pětiletou zárukou. Proti korozi vůz chrání také plastové podběhy předních kol. Pod podlahou čalouněného zavazadlového prostoru je náhradní kolo pro nouzové dojetí, vzadu nad ním akumulátor a dvě jednotky nezávislého topení. Dvě palivové nádrže mají objem zvětšený ze 72 na 80 litrů.


Jako v bavlnce

V porovnání s šestsettřináctkou má sedmistovka lepší jízdní vlastnosti, nižší úroveň vnějšího i vnitřního hluku, bohatší standardní výbavu, kvalitnější antikorozní úpravy a zlepšenou účinnost klimatizace. Doba záruky trvá 18 měsíců a není vázána počtem ujetých kilometrů. Cenou 1 398 560 Kč odpovídá Tatra 700 vozům vyšší střední třídy, a přitom velikostí, především vnitřního prostoru, je srovnatelná s luxusními vozy nejvyšší třídy. Její produkce se pohybuje v desítkách kusů ročně, takže je i jistou vzácností.





Základní technické údaje

Čtyřmístný luxusní vůz vyšší třídy s tříprostorovou čtyřdveřovou samonosnou celokovovou karosérií a motorem nad poháněnou zadní nápravou.

Motor - podélně uložený vzduchem chlazený zážehový V8/90°, dvouventilový rozvod 2x 2 OHC (ozubené řemeny); 3495 cm3 (prům. 85 x 77 mm), 9,3:1, 147 kW/5750 a 300 N.m/4000 min-1; pět hlavních ložisek; společné elektronické řízení vícebodového postupného vstřikování paliva, víceparametrového předstihu zážehu a regenerace filtru s aktivním uhlím; společná komora sání s osmi samostatnými větvemi sání shodné délky; lisovaná výfuková sběrná potrubí s dvojitými stěnami ze žáruvzdorného nerezavějícího plechu, dva třícestné katalyzátory s kyslíkovými sondami.

Převodové ústrojí - hydraulicky ovládaná suchá jednokotoučová spojka; přímo řazená pětistupňová převodovka (3,394 - 1,974 - 1,351 - 1,094 - 0,862 - Z 3,901); stálý převod 3,15.

Podvozek - nezávisle zavěšená kola, vpředu McPherson s příčným ramenem vedeným šikmou vzpěrou a zkrutný stabilizátor, vzadu úhlová náprava s trojúhelníkovými rameny a šikmými osami kývání, s vinutými pružinami; hřebenové řízení s hydraulickým posilovačem a výškově nastavitelným volantem; dvouokruhové kapalinové brzdy s podtlakovým posilovačem a čtyřmi ventilovanými kotouči, vpředu/vzadu průměr 280/268 mm; mechanická ruční brzda ovládá zadní kotouče; kola z hliníkové slitiny s ráfky 7J x 15 H2, pneumatiky 205/65 R15, nouzové kolo 125/70 R15.

Rozměry a hmotnosti - vnější rozměry viz náčrtek; zavazadlový prostor 0,43 cm3; obrysový/stopový průměr zatáčení 11/12,1 m; objem nádrže 80 l; pohotovostní/celková hmotnost 1840/2250 kg.

Provozní vlastnosti - největší rychlost 230 km/h; zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,8 s; spotřeba EHK (město/90/120 km/h) 18,2/10,6/13,6 l/100 km.